Privatskoleforskrifta
§ 5-3 Skolar som er godkjende på grunnlag av ei anerkjend pedagogisk retning
Skolar som er godkjende på grunnlag av ei anerkjend pedagogisk retning, jf. privatskolelova § 2-1 andre ledd bokstav b, må synleggjere den anerkjende pedagogiske retninga i læreplanen for skolen.
Det kan godkjennast at desse skolane flyttar timar mellom fag for å styrkje fag som er særleg viktige for den anerkjende pedagogiske retninga. Det kan også godkjennast å flytte kompetansemål frå eitt trinn til eit anna dersom dette er vesentleg for at skolane skal kunne vareta den pedagogiske eigenarten sin.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i privatskoleloven § 2-3 og viderefører § 2A-3 i den tidligere forskriften.
Skoler som er godkjent på grunnlag av en anerkjent pedagogisk retning, må synliggjøre den anerkjente pedagogiske retningen i læreplanen for skolen, både i overordnet del og i læreplanene i relevante fag. Opplæringen må representere en sammenhengende idé og et verdigrunnlag som normalt ikke realiseres i den offentlige skolen. Det pedagogiske opplegget skal være utprøvd, utførlig beskrevet i litteraturen, velrenommert og relativt utbredt. I tillegg skal skolene synliggjøre den anerkjente pedagogiske retningen i stiftelsesdokumentene sine.
Det er ikke forskriftsfestet hvor mange timer som kan flyttes fra ett fag til et annet, sett opp mot fag- og timefordelingen etter Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet må gjøre en konkret vurdering av skolenes søknad i hvert enkelt tilfelle, jf. kravet om jevngod opplæring. Skolene må være oppmerksomme på at elevene kan få mindre tid til å nå kompetansemålene i enkelte fag når skolene velger å flytte timer mellom fagene.
Muligheten til å få godkjent flytting av timer etter denne paragrafen er ikke den samme som den omdisponeringen skolene kan gjøre for det enkelte skoleåret etter privatskoleloven § 2-3 tredje ledd.
Skolene kan også få godkjent at kompetansemål, sett opp mot Læreplanverket for Kunnskapsløftet, flyttes mellom trinn i tråd med det pedagogiske grunnlaget. Utdanningsdirektoratet kan også godkjenne læreplaner på videregående nivå som kun har kompetansemål på høyeste trinn. Flyttede kompetansemål kan gjøre det vanskelig for elever som ønsker å skifte skole. Det er derfor viktig at skolene informerer elever og foresatte om dette når de skal velge skole.