Privatskoleforskrifta
§ 9-1 Spesialkompetanse i skolar som er godkjende for å drive på grunnlag av ei anerkjend pedagogisk retning
I skolar som er godkjende til å drive på grunnlag av ei anerkjend pedagogisk retning, skal minst halvparten av dei som er tilsett i lærarstilling, ha spesialkompetanse til å gjennomføre den anerkjende pedagogiske retninga.
Som spesialkompetanse reknar ein høgare utdanning innanfor den anerkjende pedagogiske retninga med eit omfang på minst 60 studiepoeng. Departementet kan godkjenne anna utdanning av minst eitt års omfang som spesialkompetanse. Spesialkompetansen må vere relevant for undervisning i den aktuelle skolen.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i privatskoleloven § 4-2 og viderefører § 8A-1 i den tidligere forskriften.
Det er ansatte i lærerstilling som kan regnes med i andelen på femti prosent etter første ledd. Det inkluderer også ansatte som er tilsatt midlertidig etter reglene i privatskoleloven §4-2, jf. opplæringsloven § 17-3 andre ledd.
Etter andre ledd andre punktum kan Utdanningsdirektoratet godkjenne annen utdanning som tilfredsstillende spesialkompetanse. Slik utdanning må være innenfor den anerkjente pedagogiske retningen og være av minimum ett års omfang. Med ett års omfang menes arbeidsmengde, ikke utstrekning i tid.
Spesialkompetansen må være relevant for undervisning i den aktuelle skolen. Det innebærer at en utdanning for aldersgruppen 3–6 år ikke vil være tilstrekkelig for en skole som er godkjent for 1. til 7. trinn.
Realkompetanse kan ikke brukes til å oppfylle kravet til spesialkompetanse. Lærere som før 31.07.2016 hadde fem års realkompetanse fra undervisning innenfor den anerkjente pedagogiske retningen, oppfyller likevel kravet til spesialkompetanse.