Forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager
Merknader til bestemmelsene
Til § 1 første ledd
Bestemmelsen angir barnehageeiers plikt til å sørge for at barnehagen har en forsvarlig pedagogisk bemanning. Hva som er forsvarlig må vurderes konkret i hver enkelt barnehage. Denne plikten gjelder uavhengig av grensene for maksimalt antall barn som er oppgitt i andre og tredje ledd. I noen barnehager må hver pedagogisk leder derfor ha ansvar for færre barn enn det som angis i disse leddene.
Til § 1 andre ledd
Barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per 7 barn når barna er under tre år og én pedagogisk leder per 14 barn når barna er over tre år. Pedagognormen skal oppfylles for barnehagen som helhet og bestemmelsen stiller ikke krav til gruppestørrelse eller gruppetilhørighet for barn. Hvis barnehagen har 7 barn under tre år eller 14 barn over tre år, og tar inn ett barn til, utløser dette barnet krav om én ny pedagogisk leder.
Til § 1 tredje ledd
Styrers tid til administrasjon og ledelse kommer i tillegg til normen for pedagogisk bemanning. Den tiden styreren arbeider direkte med barna kan inngå i normen for pedagogisk bemanning. Dersom styrer for eksempel jobber halvparten av tiden med administrasjon og ledelse, betyr det at styrer utgjør en halv pedagogisk leder i beregningen av antall pedagogiske ledere per barn.
Til § 1 fjerde ledd
I barnehager der over halvparten av barna har avtalt kortere oppholdstid enn seks timer per dag, skal omregnede heltidsplasser legges til grunn i beregningen av normen for pedagogisk bemanning etter andre ledd. Hvis barnehagen har syv barn under tre år omregnet i heltidsplasser eller 14 barn over tre år omregnet i heltidsplasser, og tar inn ett barn til, utløser dette barnet krav om én ny pedagogisk leder.
Til § 2
Eier kan søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning til kommunen. Dispensasjonsadgangen skal kun brukes unntaksvis. For å sikre at saken blir tilstrekkelig belyst og brukernes rett til medbestemmelse ivaretas, skal uttalelse fra barnehagens samarbeidsutvalg legges ved eiers søknad om dispensasjon fra pedagognormen. Når kommunen vurderer om den skal innvilge dispensasjon, må den foreta en konkret vurdering av barnegruppenes sammensetning og behov, barnehagens fysiske miljø (ute- og innearealer), barnehagens totalbemanning og personalets samlede kompetanse. Kommunen kan stille vilkår ved innvilgelse av dispensasjon.
Til § 3 første ledd
Barnehageeier kan søke om midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til styrer og til pedagogisk leder. Det er kommunen som barnehagemyndighet som skal vurdere om en søknad skal innvilges. Når den reelle kompetansen hos den det søkes for er vurdert, kan kommunen stille vilkår ved dispensasjonen. Hva slags vilkår som eventuelt stilles, vil være avhengig av den reelle kompetansen vedkommende har og hvordan kommunen vil sikre at vedkommende blir i stand til å fylle stillingen. Det kan for eksempel stilles krav om at den som får dispensasjon, mottar veiledning fra barnehagelærer.
Ved behandling av søknader om midlertidig dispensasjon fra utdanningskravet til styrer og pedagogisk leder i barnehage, skal de reelle kvalifikasjonene til den det søkes for vurderes av kommunen. Andre relevante momenter som kan tillegges vekt er for eksempel hvor lenge vedkommende har utført relevant arbeid i barnehage og hvor sannsynlig det er at barnehagen innen rimelig tid kan få ansatt en kvalifisert søker. En søknad om dispensasjon fra utdanningskravet for pedagogisk leder skal inneholde en skriftlig uttalelse fra barnehagens styrer.
Til § 3 andre ledd
Barnehageeier kan søke om midlertidig dispensasjon fra kravet om norskferdigheter for personer med utenlandske yrkeskvalifikasjoner som styrer eller pedagogisk leder. Det er kommunen som barnehagemyndighet som skal vurdere om en søknad skal innvilges.
Til § 3 tredje ledd
En dispensasjon gis for den personen det søkes dispensasjon for og til en konkret stilling i en konkret barnehage. Det er ikke adgang til å ta med seg en dispensasjon fra én barnehage til en annen barnehage.
Til § 4
Første ledd
Hovedregelen er at hver barnehage skal ha en styrer. Styrer skal ha daglig kontakt og oppfølging av hver barnehage, i utgangspunktet ved fysisk tilstedeværelse i barnehagen. Kravet til daglig kontakt og oppfølging gjelder også ved samordning av styrerressurser etter andre og tredje ledd.
Styrer må oppfylle kravene til utdanning som følger av barnehageloven § 24. Administrative oppgaver kan ved behov tillegges styret for barnehagen eller andre, så lenge barnehagen oppfyller kravet om en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse.
Andre ledd
Unntaksvis kan barnehagene samle sine styrerressurser. Dette kan for eksempel skje i styrerteam, eller ved at en styrer har styreransvar for flere små barnehager.
Samordning av styrerressurser forutsetter at det ikke medfører en reduksjon i styrerressursen for den enkelte barnehage, verken i årsverk eller daglig oppfølging av barnehagen. Videre må det ikke gå på bekostning av tilbudet til barna.
Styreren skal være tilgjengelig for personalet og foreldrene. Det krever stor grad av fysisk tilstedeværelse i barnehagen. Kravet til stedlig ledelse og hensynet til barn, foreldre og ansatte i barnehagen skal i denne sammenhengen vektlegges framfor barnehageeiers behov for delegering, styring og kontroll.
Det skal også være forsvarlig avstand mellom barnehagene. Det betyr at styrer skal kunne pendle mellom barnehagene, uten at det går ut over kvaliteten på barnehagetilbudet, kravet til oppfølging eller andre oppgaver som er lagt til stillingen i barnehageloven § 24 og forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Kravet til eget organisasjonsnummer/virksomhetsnummer ved rapportering i BASIL og barnehagens godkjenning er avgjørende for hvilken enhet loven og forskriften benevner som «barnehagen». I tillegg gjelder kravet i barnehageloven § 7a første ledd, om at hver private barnehage skal være selvstendig rettssubjekt. At flere barnehager samarbeider om styrerressurser påvirker ikke dette.
Større barnehager kan ha behov for styrerressurs utover full stilling for å oppfylle kravet til forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse i barnehageloven § 24 første ledd.
Dimensjonering av styrerressursen skal foretas på bakgrunn av en konkret vurdering av oppgavene som skal løses, barnehagens samlede ressurser og brukernes behov.
Unntaksbestemmelsen kan ikke benyttes til å redusere kostnader i barnehagen.
Tredje ledd
Det åpnes også for at skole og barnehage kan samarbeide om styrer- og lederressurser.
0 Endret ved forskrift 19 des 2017 nr. 2290, endret uten kunngjøring i Norsk Lovtidend i forbindelse med forskrift 19 des 2017 nr. 2418 (i kraft 1 aug 2018), endret ved forskrift 8 juni 2018 nr. 829 (i kraft 1 aug 2018).