Hopp til hovedinnhold
Høyringar
Kalender
Presse
Om Udir
In English
Søk
Søk
Meny
Utdanningsløpet
Velg nivå
Barnehage
Grunnskole
Videregående
Spesielt for
Private barnehager
Private skoler
Voksenopplæring
Annen opplæring
SFO
Kulturskolen
Folkehøgskoler
Lukk
Læring og trivsel
Barnehage
Rammeplan og støttemateriell
Barnehagemiljø
Omsorg
Lek
Læring
Skole og fagopplæring
Læreplanverket
Tilpasset opplæring
Vurderingspraksis
Skolemiljø
Opplæring i bedrift
Temasider
Barn og unge fra Ukraina
Minoritetsspråklige og flyktninger
Spesialpedagogikk
PP-tjenesten (PPT)
Samisk
Nasjonale minoriteter
Lukk
Eksamen og prøver
Eksamen
Eksamen - oversikt
Finn eksamensoppgaver
Administrere eksamen
Forberede og ta eksamen
Muntlig eksamen
Privatisteksamen
Prøver
Prøver - oversikt
Nasjonale prøver
Kartleggingsprøver
Dokumentasjon
Vitnemål og kompetansebevis
Realkompetansevurdering
Lukk
Kvalitet og kompetanse
Kvalitet
Arbeid med kvalitet og kompetanse
Sikkerhet og beredskap
Ståstedsanalyser
Læremidler
Samarbeid med andre
Kompetansetilbud
Videreutdanning
Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
Kompetansepakker
Alle kompetanseutviklingstilbud
Digitalisering
Kunstig intelligens i skolen
Mobiler og smartklokker i skolen
Digitalisering i barnehage og skole
Lukk
Tall og forskning
Tall og forskning
Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
Statistikk
Finn forskning og statistikk
Systemer for datainnsamling
Internasjonale studier
Barnehagefakta
Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Publikasjoner
Vetuva
Spørsmål til Skole-Norge
Spørsmål til Barnehage-Norge
Utdanningsspeilet
Brukerundersøkelser
Alle brukerundersøkelser
Elevundersøkelsen
Lærlingundersøkelsen
Foreldreundersøkelsen i skole
Foreldreundersøkelsen i barnehage
Lærerundersøkelsen
Lukk
Regelverk, tilsyn og tilskudd
Regelverkstema
Barnehage – oversikt regelverk
Opplæring – oversikt regelverk
Spesielt for private skoler
Maler
Personvern (GDPR)
Tilsyn
Tilsyn - oversikt
Melde bekymring
Tilskudd
Tilskudd – oversikt
Tilskuddssatser
Lukk
Du er her:
Forside
Regelverk og tilsyn
Skole og opplæring
Regelverk for innhold i opplæringen
Tidligere rundskriv
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2022
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2022
Dette rundskrivet erstatter Rundskriv Udir-01-2021.
Rundskriv
Sist endra: 29.06.2022
Last ned
Skriv ut
Utgått
Skjul vannmerke
Innhald
Udir-1-2022
Endringer
Endringer på 1.–10. trinn
Endringer i videregående opplæring
Nye læreplaner og ny tilbudsstruktur skoleåret 2022–2023
Tidligere versjoner av rundskrivet
Udir-1-2022: Vedlegg 1
1. Bestemmelser for hele grunnopplæringen
1.1 Læreplanverket for Kunnskapsløftet
1.2 60-minutters enheter
1.3 Omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag for enkeltelever
1.4 Valg av fag som skoler/skoleeiere tilbyr
1.5 Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter
2. Grunnskolen
2.1 Bestemmelser for alle elever i grunnskolen
2.1.1 Inntil 5 prosent fleksibilitet for 1.–10.trinn
2.1.2 Valgfag for elever på ungdomstrinnet
2.1.3 Fastsatt timetall
2.1.4 Fremmedspråk, fordypning, arbeidslivsfag
2.1.5 Tilbud om fag fra videregående opplæring for elever på ungdomstrinnet
2.1.6 Fysisk aktivitet
2.1.7 Fleksibel time
2.1.8 Særskilt for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk
2.1.8.1 Fritak fra fremmedspråk/fordypning/arbeidslivsfag
2.1.8.2 Læreplaner for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk
2.1.8.3 Samisk og norsk som førstespråk
2.2 Ordinær fag- og timefordeling
2.2.1 Særskilt for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk som andrespråk
2.3 Fag- og timefordeling etter Kunnskapsløftet Samisk
2.4 Fag- og timefordeling for elever med tegnspråk som førstespråk
3. Videregående opplæring
3.1 Tilbudsstruktur
3.2 Generelle regler for videregående opplæring
3.3 Studieforberedende utdanningsprogram
3.3.1 Fellesfag
3.3.1.1 Norsk
3.3.1.2 Engelsk
3.3.1.3 Fremmedspråk
3.3.1.4 Matematikk
3.3.1.5 Elever med opplæring i samisk, elever med opplæring i tegnspråk og elever med opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk
3.3.2 Utdanningsprogram for studiespesialisering
3.3.2.1 Programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi
3.3.3 Utdanningsprogram for idrettsfag
3.3.4 Utdanningsprogram for musikk, dans og drama
3.3.5 Utdanningsprogram for kunst, design og arkitektur
3.3.6 Utdanningsprogram for medier og kommunikasjon
3.4 Yrkesfaglige utdanningsprogram
3.4.1 Fellesfag
3.4.1.1 Norsk
3.4.1.2 Elever med opplæring i samisk, elever med opplæring i tegnspråk og elever med opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk
3.4.1.3 Engelsk
3.4.1.4 Matematikk
3.4.1.5 Naturfag, samfunnskunnskap/samfunnsfag og kroppsøving
3.4.2 vg1 og vg2 i skole
3.4.3 Særløp – vg1 i skole og 3 års læretid
3.4.4 Vg3 i yrkesfaglige utdanningsprogram
3.4.5 Lærlinger uten vg2 eller vg1 og vg2 i skole
3.5 Studieforberedende tilbud innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram
3.5.1 Studieforberedende vg3 for naturbruk
3.5.2 Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
3.5.3 Rett til påbygging til generell studiekompetanse etter fullført og bestått fag- og yrkesopplæring
3.5.4 Generell studiekompetanse
Udir-1-2022: Vedlegg 2
Tilbudsstrukturen i videregående opplæring
Neste
Til toppen
Fant du det du lette etter?
JA
NEI
Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
Tilbakemelding*
(Må fylles ut for å få sendt.)
0 / 250 tegn
AVBRYT
Send