Retten til et godt psykososialt miljø Udir-2-2010
5 Elevens/foreldrenes rett til å be om tiltak og skolens saksbehandling etter § 9a-3 tredje ledd
Eleven/foreldrene har rett til å be skolen om tiltak som gjelder det psykososiale miljøet, jf. § 9a-3 tredje ledd. Opplæringsloven § 9a-3 tredje ledd lyder:
Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.
Skolen er pålagt å behandle henstillinger fra elever eller foreldre vedrørende det psykososiale miljøet etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven. Dersom det kommer en slik henstilling, må skolen snarest mulig ta stilling til om elevens rett er oppfylt, og eventuelt hvilke tiltak som skal iverksettes. Dersom skolen ikke oppfyller plikten til å treffe enkeltvedtak i saken, kan foreldrene/eleven klage til statsforvalteren på skolens manglende enkeltvedtak.
Faser i en sak etter § 9a-3 tredje ledd
Fase 1: Henstilling om tiltak
- Eleven/foreldrene henstiller om tiltak knyttet til elevens psykososiale miljø.
Fase 2: Skolen plikter å fatte enkeltvedtak
- Skolen utreder saken.
- Skolen treffer enkeltvedtak hvor det tas stilling til om elevens rett etter § 9a-1 er oppfylt og hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk.
Fase 3: Eventuell klage
- Foreldrene/eleven klager på innholdet i vedtaket eller saksbehandlingsfeil.
- Foreldrene/eleven klager på at skolen ikke oppfyller innholdet i enkeltvedtaket mv.
- Foreldrene/eleven mener skolen ikke har fattet vedtak innen rimelig tid/ at det ikke er fattet enkeltvedtak.
- Foreldrene/eleven klager til skolen som forbereder saken og sender den til klageinstansen.
Fase 4: Statsforvalteren behandler klagesaken
- Statsforvalteren behandler klagen.
Fase 5: Gjennomførings- og evalueringsfasen
- Hjelpen til eleven settes i gang i samsvar med enkeltvedtaket.
- Skolen vurderer om tiltakene er tilstrekkelige eller om andre tiltak må settes i verk for å oppfylle elevens rett.
Nedenfor behandles innholdet i § 9a-3 og konsekvenser for skolen.