Opplæringsforskrifta
§ 4-7 Krav til søknader om inntak
Søkjarar til vidaregåande opplæring må bruke det søknadsskjemaet som er fastsett av fylkeskommunen.
Søkjarar til vidaregåande trinn 1 må føre opp tre alternative utdanningsprogram. Alle søkjarar til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3 må føre opp eitt eller fleire programområde som byggjer på eit utdanningsprogram eller programområde dei har gjennomført.
Søkjarar som har rett til opplæring i og på norsk teiknspråk etter opplæringslova § 6-3, må i søknaden opplyse om dei prioriterer inntak til ordinær vidaregåande skole med opplæring ved hjelp av teiknspråktolk eller inntak til vidaregåande skole som har opplæring i og på norsk teiknspråk. Søkjarar som ønskjer opplæring på vidaregåande skole som har opplæring i og på teiknspråk, kan ikkje føre opp andre utdanningsprogram eller programområde i søknaden enn dei tilboda som desse skolane gir, eller dei tilboda som desse skolane gir i samarbeid med andre vidaregåande skolar.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen viderefører tidligere § 6‑9 første til tredje ledd, § 6‑18 første ledd tredje punktum, og § 6‑40 andre ledd første og andre punktum, samt tredje ledd andre punktum.
Første ledd slår fast at fylkeskommunen fastsetter hvilket skjema som skal brukes til å søke om videregående opplæring på trinn 1, trinn 2 og trinn 3. Fylkeskommunene må sikre at søknadsskjemaene som brukes er i samsvar med opplæringsloven og opplæringsforskriften. Fylkeskommunen kan ikke sette inn tilbud, utdanningsprogram eller programområder i søknadsskjemaet som ikke følger av tilbudsstrukturen. Søknadsskjemaet kan heller ikke kan åpne for å søke direkte inn i en tilrettelagt gruppe eller en gruppe/klasse i strid med opplæringsloven § 14‑2.
Andre ledd første punktum slår fast at søkere til videregående trinn 1 må føre opp tre ulike utdanningsprogram. Dette gjelder alle søkere. Søkeren må oppgi de tre utdanningsprogrammene i prioritert rekkefølge. Til hvert av de tre utdanningsprogrammene kan søkeren føre opp ett eller flere skoleønsker. Fylkeskommunen avgjør hvor mange skoler søkeren kan angi innenfor hvert utdanningsprogram, men fylkeskommune kan ikke tvinge søkerne til å føre opp et gitt antall skoler. Det er søkeren som avgjør antallet skoler.
Andre ledd andre punktum slår fast at søkeren må føre opp ett eller flere programområder som bygger på et utdanningsprogram eller programområde hen har gjennomført. Søkeren velger selv antallet programområder, og må føre opp ønskede programområder i prioritert rekkefølge. Programområdet på trinn 2 må bygge på utdanningsprogrammet på trinn 1 som søkeren har fullført, eventuelt et tillatt kryssløp. Ved inntak til trinn 3 må søkeren søke på programområder som bygger på programområdet søkeren har fullført på trinn 2, eventuelt et tillatt kryssløp.
Søkere som ifølge tilbudsstrukturen skal ha opplæring i bedrift, skal også søke om inntak og skal tas inn til et programområde av fylkeskommunen. Søkeren tas ikke inn til en skole dersom hen har søkt om formidling til læreplass etter kapittel 7. Se likevel § 7‑8.
Tredje ledd slår fast at søkere med rettigheter etter opplæringsloven § 6‑3 i søknaden må oppgi hva de prioriterer høyest av inntak til ordinær skole med tegnspråktolk og inntak til en skole som gir opplæring i og på tegnspråk. Søkere som ønsker opplæring på videregående skoler som har opplæring i og på tegnspråk, kan bare føre opp utdanningsprogram eller programområder som disse skolene tilbyr.