Opplæringsforskrifta
§ 4-9 Fristar for å søkje om inntak
Fristen for å søkje om inntak til vidaregåande opplæring er 1. mars.
Søknadsfristen er likevel 1. februar for søkjarar som
- har vedtak om individuell tilrettelegging etter opplæringslova kapittel 11, og som søkjer om inntak på grunnlag av fortrinnsrett etter § 4-21, § 4-22 eller § 4-27 eller fell inn under § 4-13 andre ledd bokstav a eller b eller § 4-20 første ledd bokstav a
- har vedtak om særskild språkopplæring etter opplæringslova § 3-6 eller § 6-5
- nyleg har komme til Noreg
- har rett til opplæring i og på norsk teiknspråk etter opplæringslova § 6-3
- søkjer om individuell behandling etter § 4-20 tredje ledd eller § 4-26 første ledd bokstav c.
Dersom fristen går ut ein laurdag eller søndag, skal søknaden reknast for å vere levert innan fristen om han kjem inn den førstkommande yrkedagen. Søknader som kjem inn etter fristen, skal takast omsyn til så langt råd er. Dersom ein søknad kjem for seint, skal fylkeskommunen informere søkjaren om det, og om konsekvensane av det, jf. § 4-5.
Søknadsfristen skal kunngjerast minst fire veker før han går ut. I kunngjeringa skal det stå korleis søknaden skal sendast, og kva for opplysningar og dokument som skal sendast med søknaden.
For dei som tidlegare har fått «ikkje bestått» på fag- eller sveineprøva og søkjer inntak på eit opplæringstilbod på vidaregåande trinn 3 bygd på det programområdet dei har gjennomført på vidaregåande trinn 2, jf. § 5-2 tredje ledd, gjeld ikkje fristane i denne paragrafen. Fristane gjeld heller ikkje dei som søkjer om inntak i samarbeid med oppfølgingstenesta, jf. opplæringslova § 9-4.
Fylkeskommunen har plikt til å ha inntak til vidaregåande trinn 1, trinn 2 og trinn 3 for søkjarar som etter søknadsfristane blir plasserte i fosterheim eller barnevernsinstitusjon med heimel i barnevernsloven. Fylkeskommunen har i slike tilfelle også plikt til å ha inntak for søkjarar etter at skoleåret har starta, når dette er forsvarleg. Plikta til inntak etter dette leddet gjeld så langt fylkeskommunen tilbyr det aktuelle utdanningsprogrammet eller programområdet og har kapasitet på det. Søkjarar kan takast inn til eit anna utdanningsprogram eller programområde etter ei konkret vurdering.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd og viderefører § 6‑8 i den tidligere forskriften. Disse søknadsfristene er nasjonale, og fylkeskommunene kan ikke fastsette andre frister. Begge fristene vil være innen slutten av dagen, det vil si kl. 23.59.
Første ledd fastsetter at søknadsfristen er 1. mars. Denne fristen gjelder også for de som søker til de statlige skolene som er regulert i § 4‑15.
Andre ledd fastsetter unntak fra søknadsfristen angitt i første ledd. Etter andre ledd er søknadsfristen 1. februar for gruppen av søkere som er angitt i bokstav a til e. Dette er i hovedsak søkere som kan ha rett til særskilt tilrettelegging i videregående opplæring, og som fylkeskommunen kan trenge noe lengre tid til å tilrettelegge for.
Når det gjelder bokstav c, har Kunnskapsdepartementet gitt en tolkning av hvem som er nyankomne, i punkt 5.4.1 i Prop. 84 L (2011–2012).
Tredje ledd fastsetter at dersom 1. februar eller 1. mars faller på en lørdag eller søndag, må søknaden være kommet inn førstkommende yrkesdag. En elektronisk søknad regnes som mottatt når søknaden er registrert som mottatt i det datasystemet som fylkeskommunen bruker.
Søknader som kommer inn etter fristens utløp, skal bli tatt hensyn til om det er mulig, eventuelt behandles som en søknad til neste skoleår. Søkere skal få beskjed om at de har søkt for sent, og hva konsekvensene vil være. Hvordan fylkeskommunen behandler søknader som kommer inn etter søknadsfristen, skal reguleres i den lokale forskriften om inntak.
Fjerde ledd fastsetter at søknadsfristen skal kunngjøres minst fire uker før fristen. Dette gjelder fristen etter både første og andre ledd. Fylkeskommunen avgjør hvordan kunngjøringen skjer, og kan velge å kunngjøre fristen gjennom for eksempel lokale nettsider.
Femte ledd fastsetter at søknadsfristene i paragrafen ikke gjelder for de som ikke har bestått fag- og svenneprøven, som har søkt i tråd med det som går frem av bestemmelsen. Det gjelder uavhengig av om prøven ikke er bestått inneværende eller tidligere år. Femte ledd fastsetter videre at ved inntak i samarbeid med oppfølgingstjenesten (OT) så gjelder ikke søknadsfristene i paragrafen. Fylkeskommunen skal da så langt det er mulig, ta inn søkere som søker etter fristene. Dersom OT var bundet av fristene, ville det gjøre det vanskelig for tjenesten å oppfylle oppgavene sine. Søknader i samarbeid med OT kan behandles uavhengig av om søkeren var registrert hos OT på tidspunktet for søknadsfristens utløp.
Sjette ledd regulerer behandlingen av søknader som kommer inn etter søknadsfristen utløp fordi søkeren har blitt passert i fosterhjem og i barnevernsinstitusjoner med hjemmel i barnevernsloven. I disse tilfellene har fylkeskommunens plikt til å ha inntak til videregående opplæring på alle trinn etter utløpet av søknadsfristene. Søknader fra søkere som har søkt innen fristene, skal behandles på vanlig måte. Fylkeskommunen har også plikt til å ha inntak etter at skoleåret har begynt, når dette er forsvarlig. Det må gjøres en konkret vurdering av hva som er forsvarlig opp mot hva fylkeskommunen kan tilby. Fylkeskommunens plikt til å ta imot en elev midt i året gjelder bare dersom eleven kan få tilstrekkelig opplæring og lærerne ved den nye skolen får tilstrekkelig vurderingsgrunnlag, og bare dersom fylkeskommunen har ledig kapasitet på det aktuelle tilbudet. Elever som blir tatt inn i løpet av skoleåret, skal så langt det er mulig, få fortsette på det utdanningsprogrammet eller programområdet som de er tatt inn til.
Fylkeskommunens plikt etter sjette ledd gjelder bare så langt det er tilbud om det aktuelle utdanningsprogrammet eller programområdet i fylket. Fylkeskommunen har ingen plikt til å opprette nye tilbud, for eksempel nye klasser/basisgrupper. Dersom fylkeskommunen ikke tilbyr det aktuelle utdanningsprogrammet eller programområdet, kan de å ta inn søkeren/eleven til et annet utdanningsprogram eller programområde. Søkeren/eleven må da få mulighet til å velge noe annet. Denne valgmuligheten er ikke det samme som omvalg etter opplæringsloven § 5‑5.