Opplæringsforskrifta
§ 4-13 Vilkår for inntak til vidaregåande trinn 2 og vidaregåande trinn 3
Søkjarar som har bestått alle faga som er fastsette i læreplanverket for utdanningsprogrammet på vidaregåande trinn 1, skal takast inn til vidaregåande trinn 2. Søkjarar som også har bestått alle faga på programområdet på vidaregåande trinn 2, skal takast inn til vidaregåande trinn 3. Kravet om bestått gjeld også i dei faga der det berre blir gitt halvårsvurdering med karakter på det aktuelle trinnet.
Følgjande søkjarar som ikkje oppfyller vilkåra for inntak etter første ledd, kan likevel takast inn til neste trinn dersom fylkeskommunen etter ei samla vurdering finn at det er forsvarleg ut frå dei faglege føresetnadene:
- søkjarar som har vedtak om individuelt tilrettelagd opplæring etter opplæringslova § 11-6, og som på grunn av innhaldet i vedtaket ikkje har vurdering med karakter i fleire fag frå vidaregåande trinn 1 eller trinn 2
- søkjarar som planlegg å følgje vidaregåande opplæring med individuelt utvalde kompetansemål
- søkjarar som ikkje har bestått eitt eller fleire fag.
For søkjarar som fell inn under andre ledd bokstav a og b, skal fylkeskommunen leggje vekt på den sakkunnige vurderinga og prioriteringa til søkjarane.
Søkjarar som ikkje kan takast inn etter bokstav c, kan i særskilde tilfelle takast inn til neste trinn i mindre enn eit fullstendig programområde.
Fylkeskommunen kan også ta inn søkjarar som har gjennomført vidaregåande trinn 1 eller trinn 2 og har dokumentasjon utan bokstav- eller talkarakterar eller er utan samanliknbart karaktergrunnlag, dersom fylkeskommunen vurderer at søkjarane har tilsvarande kompetanse og at opplæringa er likeverdig i omfang.
Fylkeskommunen kan i særskilde tilfelle ta inn andre søkjarar dersom det ligg føre tungtvegande grunnar, og søkjaren har eit særleg behov for å bli teken inn.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen viderefører delvis §§ 6‑28, 6‑35, 6‑37, 6‑38 og 6‑39 i den tidligere forskriften.
Første ledd fastsetter at øvrige vilkår for inntak til neste trinn er at søkeren har bestått alle fagene som hen skal ha ifølge fag- og timefordelingen. Det betyr at søkeren må ha bestått fagene på trinn 1 for å være kvalifisert til inntak til trinn 2, og at søkeren må ha bestått fagene på både trinn 1 og trinn 2 for å være kvalifisert til inntak til trinn 3. Kravet om bestått omfatter også de fagene hvor det bare gis halvårsvurdering med karakter på det aktuelle trinnet.
Andre ledd fastsetter unntak fra hovedregelen i første ledd. Søkere som ikke oppfyller vilkårene for inntak etter første ledd, kan tas inn til videregående trinn 2 eller trinn 3 dersom fylkeskommunen etter en samlet vurdering mener det er forsvarlig ut fra søkerens faglige forutsetninger.
Andre ledd bokstav a fastsetter at søkere med enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven § 11‑6 og som på grunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag fra videregående trinn 1 eller trinn 2, kan tas inn til neste trinn. Dette betyr at grunnen til at eleven ikke har fått standpunktkarakter eller halvårsvurdering med karakter i flere fag, må være at det i enkeltvedtaket til søkeren er fastsatt avvik fra læreplanen for mer enn ett fag. Bokstav a omfatter de elevene som ble omfattet av § 6‑35 første ledd i den tidligere forskriften. Fylkeskommunen må ta utgangspunkt i vedtaket om individuelt tilrettelagt opplæring og søkerens individuelle opplæringsplan når de vurderer om det er forsvarlig å ta inn søkeren til neste trinn.
Andre ledd bokstav b fastsetter at søkere som planlegger å følge videregående opplæring med individuelt utvalgte kompetansemål, kan tas inn til neste trinn. Dette er søkere som ble omfattet av § 6‑35 tredje ledd i den tidligere forskriften. Når fylkeskommunen vurderer om det er forsvarlig å ta inn søkeren til neste trinn, skal de vurdere det opp mot det opplæringsløpet som er fastsatt for søkeren. Fylkeskommunen skal legge vekt på den sakkyndige vurderingen og prioriteringen til søkeren, jf. paragrafens tredje ledd.
Andre ledd bokstav c fastsetter at søkere som ikke har bestått ett eller flere fag, kan tas inn til neste trinn. Dersom fylkeskommunen konkluderer med at søkeren ikke har de faglige forutsetningene for inntak til et fullstendig programområde på neste trinn, kan søkeren i særskilte tilfeller tas inn til mindre opplæring enn det som er fastsatt som fulltid jf. paragrafens fjerde ledd.
Femte ledd gir fylkeskommunen mulighet til å ta inn søkere som eksempelvis har gått på en steinerskole, eller som har tatt vg1 og/eller vg2 i utlandet og får godkjent et opplæringsår i utlandet som en del av norsk videregående opplæring. Skolene kan ikke benytte ordningen med godkjenning for tidligere bestått videregående opplæring av fag som gjelder for elever som har vært i utlandet, når de når de skal vurdere og godkjenne opplæring fra steinerskolene.
Sjette ledd gir fylkeskommunen mulighet til å ta inn andre søkere til neste trinn dersom det er tungtveiende grunner til det og søkeren har et særlig behov for det. Dette er en regel som vil omfatte svært få søkere, og som kan brukes som en sikkerhetsventil. Ved inntak til videregående trinn 1 er det også en ganske lik regulering i § 4‑20 tredje ledd, men der fungerer sikkerhetsventilen ved at eleven i særskilte tilfeller ikke trenger å poengberegnes ved inntaket, men tas inn på individuell vurdering.