Opplæringsforskrifta
§ 4-14 Rekkjefølgja ved inntak til vidaregåande trinn 1 til trinn 3
Fylkeskommunen skal ta inn søkjarar med rett til vidaregåande opplæring som er folkeregistrerte i fylkeskommunen, også dei som er nemnde i § 4-8 andre ledd, i denne rekkjefølgja:
- dei som har fortrinnsrett etter § 4-21 til § 4-23 og § 4-27 til § 4-28
- dei som konkurrerer på poeng etter § 4-19 og § 4-25, og dei som skal behandlast individuelt etter § 4-20 og § 4-26.
Søkjarar til eit fullstendig utdanningsprogram eller programområde skal takast inn før andre søkjarar.
Dersom det er ledig kapasitet, skal fylkeskommunen deretter ta inn søkjarar frå andre fylke som har rett til opplæring etter opplæringslova § 5-1. Fylkeskommunen skal først ta inn dei som kan dokumentere at det er særlege pedagogiske eller sosiale grunnar til at dei bør gå på skole i eit anna fylke, og dei som har rett til opplæring i eller på samisk og må gå på skole i eit anna fylke for å få denne opplæringa. Fylkeskommunen skal deretter ta inn andre søkjarar som konkurrerer på poeng. Andre ledd gjeld tilsvarande.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd og viderefører delvis §§ 6‑4, 6‑14, 6‑27, 6‑29 og 6‑43 i den tidligere forskriften.
Første ledd viser til rekkefølgen på inntak for søkere med rett til videregående opplæring. De med fortrinnsrett skal tas inn først. Deretter skal de som tas inn på poeng, og de som skal behandles individuelt, tas inn. Fylkeskommunene må ha rutiner som ivaretar søkere som skal behandles individuelt, samtidig som de ikke får et fortrinn ved inntak.
Andre ledd slår fast at søkere til et fullstendig utdanningsprogram eller programområde tas inn før søkere til mindre enn et fullstendig utdanningsprogram eller programområde. De som tar et tilpasset løp over lengre tid, regnes også som tatt inn til et fullstendig utdanningsprogram/programområde selv om de har lavere belastning i det enkelte skoleår.
Tredje ledd viser til at når inntaket av søkere fra eget fylke er tatt inn, skal fylkeskommunen ta inn søkere med rett fra andre fylker dersom de har kapasitet. Hva som menes med «ledig kapasitet», er omtalt slik i Prop. L 72 (2015–2016) punkt 3.6.4. Etter tredje ledd andre punktum er det to søkergrupper som er prioritert ved inntaket. Den første gruppen er de med særlig behov som skyldes sosiale eller pedagogiske forhold, se omtale i Prop. 72 L (2015–2016) punkt 3.6.6. Den andre gruppen er søkere som har behov for å gå på skole i et annet fylke for å få opplæring i eller på samisk eller i særskilte samiske fag. Det er søkeren selv som har ansvaret for å fremskaffe dokumentasjon for at hen oppfyller vilkårene for å bli prioritert ved inntaket. Dersom vilkårene for å tas inn som prioritert søker ikke er oppfylt, vil søkeren konkurrere på lik linje med andre søkere fra andre fylker basert på poeng.
Søkere uten rett er ikke omtalt i bestemmelsen, men tas inn etter søkere med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 5-1.
Etter opplæringsloven § 5‑1 fjerde ledd, jf. andre ledd, kan de mellom 19 og 24 år med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 5‑1 velge mellom å få opplæring i ordinær skole eller i voksenopplæringen. Søkere fra og med 25 år med rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 18‑3, har derimot kun rett til opplæring for voksne. Fylkeskommunen kan imidlertid gi de over 25 år med rett til videregående opplæring for voksne mulighet til å få opplæringen i ordinær videregående, se opplæringsloven § 28‑3 tredje ledd. Videre har voksne med rett til yrkesfaglig rekvalifisering, rett til å få denne opplæringen i voksenopplæringen. Fylkeskommunen kan imidlertid også velge å gi denne gruppen av voksne tilbud om å få denne opplæringen i skole. I begge tilfelle, og i tråd med ovennevnte, må fylkeskommunen først ta inn søkere med rett etter opplæringsloven § 5-1, før de kan gi tilbud og ta inn søkere uten rett etter opplæringsloven § 5-1.