Opplæringsforskrifta
§ 4-19 Poengutrekning ved fordeling av plassar til vidaregåande trinn 1
I utrekninga av poengsum skal alle standpunktkarakterar og eksamenskarakterar i faga frå grunnskolen leggjast til grunn, på denne måten:
- Kvar av talkarakterane frå grunnskolen skal telje med sine respektive talverdiar. Samla poengsum for karakterane blir eit utrekna gjennomsnitt, med to desimalar, multiplisert med ti.
- I valfag skal det reknast ut eit gjennomsnitt av dei standpunktkarakterane søkjaren har fått på ungdomstrinnet. Gjennomsnittskarakteren skal førast med to desimalar.
- Dersom det er fastsett i læreplanen i eit fag at sluttvurderingsuttrykket er «deltatt» eller «bestått», eller dersom det i læreplanen i faget ikkje er angitt noko vurderingsuttrykk, skal faget ikkje reknast med.
- Dersom søkjaren har vore fritatt frå opplæring i eit fag etter § 1-11 eller har vore fritatt frå vurdering med karakter etter § 9-19 til § 9-24, skal faget ikkje reknast med.
- For søkjarar som har «ikkje vurderingsgrunnlag» (IV) eller «ikkje møtt til eksamen» (IM) i eit fag, skal faget vere med i utrekninga med talverdien null.
Poengsummen til søkjarar som har vitnemål frå førebuande opplæring for vaksne etter § 15-26, skal reknast ut etter andre ledd bokstav a. I tillegg gjeld desse reglane:
- Dersom søkjaren har vore fritatt frå opplæring i eit fag etter § 14-4 eller fritatt frå vurdering med karakter etter § 15-15 og § 15-16, skal faget ikkje reknast med.
- Dersom søkjaren har fått godkjent eitt eller fleire fag gjennom ei realkompetansevurdering, skal faget eller faga ikkje reknast med.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen viderefører §§ 6‑20 og 6‑21 i den tidligere forskriften og regulerer poengberegningen ved fordeling av plasser etter poeng til videregående trinn 1. Paragrafen må sees i sammenheng med inntaksrekkefølgen som er fastsatt i § 4‑14.
Første ledd slår fast hvordan plassene fordeles etter poengsum dersom det er flere søkere enn skoleplasser. Konkurransen gjennomføres på grunnlag av søknadene og de prioriteringene som søkerne har angitt her. Dette må også sees i sammenheng med eventuelle særskilte inntakskrav som fylkeskommunen har fastsatt med hjemmel i § 4‑6.
Andre ledd regulerer hvordan poengene skal regnes ut. Det er kun standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i fag som skal regnes med, ikke standpunktkarakterer i orden og i oppførsel. Disse gis etter en annen skala og skal ikke konverteres. Andre ledd bokstav a til e regulerer poengberegningen nærmere:
Andre ledd bokstav a innebærer at dersom eleven har fått 5 i standpunktkarakter i matematikk, så teller denne som 5 poeng i utregningen. Alle søkerens tallkarakterer skal legges sammen og multipliseres med 10 og deles på antall fag. Siste desimal skal avrundes etter vanlige avrundingsregler. Bokstav b til e inneholder mer detaljerte regler om beregningen.
Andre ledd bokstav b innebærer at dersom eleven velger ulike valgfag, så skal det settes en standpunktkarakter for hvert fag. For elever som velger samme fag over flere år, er det standpunktkarakteren som settes på det høyeste trinnet, som skal føres på vitnemålet. For elever som bruker tiden til valgfag på alle trinn til å ta fag fra videregående opplæring, jf. § 1‑12, så skal valgfag ikke regnes med i beregningen av poengsummen deres. Det skal da føres en vitnemålsmerknad om dette. For elever som bruker for eksempel tiden til valgfag på 10. trinn til å ta fag fra videregående opplæring, men har standpunktkarakterer i valgfag på 8. og 9. trinn, så er det standpunktkarakteren(e) på disse trinnene som beregnes i valgfag etter bokstav b.
Andre ledd bokstav c omfatter blant annet faget utdanningsvalg, samt elever med enkeltvedtak om særskilt språkopplæring som følger læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
Andre ledd bokstav d innebærer at dersom eleven har et enkeltvedtak med fritak, skal karakteren i det faget eller den delen av faget (for eksempel skriftlig sidemål) som eleven er fritatt fra, ikke inngå i poengberegningen. Det blir da færre fag/karakterer som inngår i poengutregningen. I tilfeller hvor elevene har fått innvilget fritak fra vurdering med karakter i mange fag enten med hjemmel i §§ 9‑19 eller 9‑20, kan det være at plasser må fordeles etter en individuell behandling, jf. § 4‑20 første ledd bokstav a.
Andre ledd bokstav e medfører at elevens poengsum blir lavere. Dersom eleven ikke har sluttvurdering med karakter i mer enn halvparten av fagene, skal plass fordeles basert på en individuell behandling, jf. § 4‑20 første ledd bokstav a. Dersom det er elever som mangler sluttvurdering i mer enn halvparten i fagene på grunn av en kombinasjon av bokstav d og e, skal plass fordeles etter en individuell behandling etter § 4‑20 første ledd bokstav a.
Tredje ledd innebærer at alle standpunktkarakterer og eksamenskarakterer som den voksne skal ha for å få vitnemål, jf. § 15‑26, skal være med i utregningen jf. § 4‑19 andre ledd bokstav a.
Tredje ledd bokstav a tilsvarer poengutregningen for elever etter § 4‑19 andre ledd bokstav d, men er særskilt regulert for de voksne også, fordi det er andre hjemmelsgrunnlag for fritak for voksne.
Tredje ledd bokstav b innebærer at færre fag/karakterer vil inngå i poengutregningen. Dersom den voksne har fått godkjent mer enn halvparten av fagene som er fastsatt i § 15‑26 gjennom en realkompetansevurdering, skal plass fordeles etter en individuell behandling jf. § 4‑20 første ledd bokstav d. Dette kan blant annet gjelde for søkere som ikke kan dokumentere at de har allmenn grunnopplæring fra utlandet i minst ni år, men som etter en realkompetansevurdering viser seg å ha realkompetanse tilsvarende grunnskoleopplæring for voksne, jf. § 4‑1 første ledd bokstav c.