Opplæringsforskrifta
§ 4-21 Fortrinnsrett til eit særleg utdanningsprogram ved inntak til vidaregåande trinn 1
Søkjarar som har omfattande behov for individuell tilrettelegging etter opplæringslova kapittel 11 i grunnskolen, har fortrinnsrett ved inntaket til vidaregåande trinn 1 når vilkåra her er oppfylte. Dei har fortrinnsrett dersom dei kan godtgjere at vanskane som ligg til grunn for behovet for individuell tilrettelegging gjer at valet av utdanningsprogram har svært mykje å seie for moglegheita deira til å fullføre vidaregåande opplæring. Søkjarar som sannsynlegvis kan fullføre tre utdanningsprogram, har ikkje fortrinnsrett etter denne paragrafen.
Det skal liggje føre ei sakkunnig vurdering frå den pedagogisk-psykologiske tenesta i fylkeskommunen som skal gjere greie for dei vanskane som ligg til grunn for vedtaket om individuell tilrettelegging frå grunnskolen, og dei tiltaka som blei sette inn der. Den pedagogisk-psykologiske tenesta skal også ta stilling til om søkjaren har eit særleg behov for å bli tatt inn til eit særskilt utdanningsprogram, som ikkje kan sikrast ved at søkjaren blir tatt inn til eitt av tre utdanningsprogram. Dei skal vurdere
- om det er sannsynleg at søkjaren har større moglegheit til å fullføre vidaregåande opplæring dersom søkjaren blir tatt inn til eit særskilt utdanningsprogram
- om og eventuelt i kva grad søkjaren har føresetnader og moglegheit for å fullføre andre utdanningsprogram enn det søkjaren har ført opp som førstevalet sitt
- kva behov søkjaren har for særskild tilrettelegging dersom søkjaren blir tatt inn til det særskilde utdanningsprogrammet, samanlikna med kva behov søkjaren har for særskild tilrettelegging på andre utdanningsprogram.
Kommunen skal ikkje seinare enn 1. oktober det året eleven er i ferd med å fullføre grunnskolen, melde eleven til fylkeskommunen for å få ei sakkunnig vurdering etter andre ledd. Meldinga føreset samtykke frå eleven det gjeld. I meldinga skal det siste vedtaket om individuelt tilrettelagd opplæring med sakkunnig vurdering frå grunnskolen liggje ved. Kommunen skal dessutan gjere greie for
- vanskane som ligg til grunn for vedtaket om individuelt tilrettelagd opplæring
- tiltaka som er sette inn i grunnskolen
- kva vanskane vil seie for vidaregåande opplæring, og kvifor kommunen meiner at søkjaren oppfyller vilkåra for inntak til eit særskilt utdanningsprogram.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd og § 11‑13 fjerde ledd og viderefører hovedinnholdet i §§ 6‑15 og 6‑16 i den tidligere forskriften. Paragrafen gjelder fortrinnsrett for noen søkere med omfattende behov for individuell tilrettelagt opplæring på videregående trinn 1.
Etter første ledd er det vanskene søkeren har, og betydningen de har for hens særlige behov for tilrettelegging, som er utslagsgivende. En diagnose utløser ikke fortrinnsrett i seg selv. Hva det vil si å ha et omfattende behov, må vurderes skjønnsmessig og konkret, men søkeren må ha vansker som krever stor tilrettelegging. Når det skal vurderes om søkeren har et omfattende behov, må det sees på hvilken individuelt tilrettelagt opplæring søkeren har hatt i grunnskolen; innhold, organisering, omfang og behov for særskilt kompetanse hos personalet. Søkeren må godtgjøre at vanskene som ligger til grunn for behovet, gjør at valg av utdanningsprogram har svært mye å si for muligheten til å fullføre videregående opplæring enten med yrkeskompetanse eller med studiekompetanse. Søkerens faktiske muligheter for å mestre ett eller flere utdanningsprogram skal ikke trekkes inn. Om søkeren skal fullføre med kompetanse som er mindre enn full studie- eller yrkeskompetanse, er en vurdering som eventuelt skal tas etter inntak. Vi viser til at fortrinnsretten etter denne paragrafen er ment å ivareta hensynet til søkere som ikke ivaretas tilstrekkelig gjennom retten til ett av tre valgte utdanningsprogram i det ordinære inntaket.
Etter andre ledd er den sakkyndige vurderingen tredelt. Den skal inneholde en redegjørelse av søkerens situasjon fra grunnskolen, en utredning og en tilrådning. Når den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PP-tjenesten) skal ta stilling til bokstav a, bør det i denne vurderingen tas høyde for at søkeren skal ha individuelt tilrettelagt opplæring. Dersom PP-tjenesten under bokstav c kommer til at søkeren vil ha mindre behov for særskilt tilrettelegging innenfor et utdanningsprogram, vil det tale for at søkeren har fortrinnsrett etter denne paragrafen.
Tredje ledd skal sikre at den fylkeskommunale PP-tjenesten får den nødvendige informasjonen om søkeren fra kommunen. Eksempler på tiltak eleven har hatt under bokstav b, kan være organisatoriske tiltak, bruk av alternativ opplæringsarena, avvik fra kompetansemål i en eller flere læreplaner for fag og særlige hjelpemidler. I vurderingen under bokstav c vil det være relevant hvordan kommunene vurderer om det er utdanningsprogram som søkeren neppe vil klare å fullføre, samt elevens behov for hjelpemidler, eneundervisning i enkelte fag og lignende. Fristen 1. oktober er for å sikre at søkerens behov blir utredet på en forsvarlig måte, og for å gi fylkeskommunen mulighet til å ha den sakkyndige vurderingen klar når søknadsfristen utløper 1. februar.