Opplæringsforskrifta
§ 4-22 Fortrinnsrett til ein skole som er særskilt tilrettelagd ved inntak til vidaregåande trinn 1
Søkjarar som har rett til individuell tilrettelegging etter opplæringslova kapittel 11, og som på grunn av sterkt nedsett funksjonsevne har eit særleg behov for å komme inn på ein skole som er særskilt tilrettelagd, kan søke om fortrinnsrett ved inntaket til vidaregåande trinn 1.
Søkjarane har ikkje rett til inntak til ein viss skole. Fylkeskommunen vurderer på individuelt grunnlag om det ligg føre tungtvegande grunnar som taler for at søkjaren bør takast inn til ein viss skole.
Kommunen skal ikkje seinare enn 1. oktober kvart år melde frå til fylkeskommunen om elevar med sterkt nedsett funksjonsevne som er i ferd med å fullføre grunnskolen det aktuelle skoleåret. Slik melding frå kommunen føreset samtykke frå dei elevane det gjeld.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd og viderefører innhold i § 6‑17 i den tidligere forskriften.
Etter første ledd må søkeren ha et enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter opplæringsloven kapittel 11, og ha sterkt nedsatt funksjonsevne – fysisk og/eller psykisk. Det er også presisert at det må være sammenheng mellom den sterkt nedsatte funksjonsevnen og behovet for inntak til en skole som er særskilt tilrettelagt. Den særskilte tilretteleggingen kan bestå i fysisk tilrettelegging og tilgang på hjelpemidler, særskilt kompetanse i undervisningspersonalet, ekstra lærertetthet og så videre. Det må foreligge dokumentasjon som underbygger det særlige behovet til søkeren. Denne dokumentasjonen kan være søkerens enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring med sakkyndig vurdering eller utredninger fra helsesektoren, Statped eller lignende. Den kommunale PP-tjenesten kan også skrive en egen vurdering av søkerens behov, men det er ikke krav til dette. Dersom fylkeskommunen kommer til at vilkårene etter første ledd er oppfylt, skal fylkeskommunen vurdere søknaden før det ordinære inntaket gjennomføres, og søkeren har rett til inntak til en skole som er særskilt tilrettelagt. Fylkeskommunen fastsetter i den lokale forskriften hvordan søkere med fortrinn etter denne paragrafen tas inn. Fylkeskommunen kan ikke plassere søkeren på et annet utdanningsprogram enn de tre valgte. Søkere som har et særskilt behov for et særskilt utdanningsprogram, skal ikke tas inn etter denne paragrafen, men vurderes etter § 4‑21.
Andre ledd fastsetter at fylkeskommunen kan vurdere konkret om det foreligger tilstrekkelig tungtveiende grunner som taler for at søkeren bør tas inn til en bestemt skole.
Tredje ledd fastsetter en særskilt saksbehandlingsregel for kommunen for å sikre at fylkeskommunen får tilstrekkelig tid til å vurdere hvilke skoler som kan ta imot søkere etter paragrafen. Kommunen skal hvert år innen 1. oktober melde fra til fylkeskommunen om elever med sterkt nedsatt funksjonsevne som fullfører grunnskolen neste vår. Kommunen må innhente samtykke fra foreldrene og/eller eleven før de melder fra til fylkeskommunen.