Opplæringsforskrifta
§ 19-8 Fritak frå nasjonale prøver og kartleggingsprøver
Skolen kan gi fritak frå nasjonale prøver og kartleggingsprøver til elevar som
- får individuelt tilrettelagd opplæring, jf. opplæringslova § 11-6 og § 11-7
- får særskild språkopplæring, jf. opplæringslova § 3-6 og § 6-5
- går på internasjonal eller utanlandsk skole og får opplæring etter læreplanen i grunnleggjande norsk for språklege minoritetar eller ein annan, jamgod plan.
Skal skolen gi fritak til ein elev, må det vere klart at prøvene ikkje vil ha mykje å seie for opplæringa til eleven.
Eleven sjølv eller foreldra kan avgjere at eleven skal ta prøvene sjølv om skolen ønskjer å frita eleven.
Internasjonale skolar og utanlandske skolar kan etter søknad til Utdanningsdirektoratet få fritak dersom det verkar openbert urimeleg at elevane skal ta prøvene.
Departementet kan fastsetje nærare retningslinjer for gjennomføringa av prøvene.
Utdanningsdirektoratet kan bruke opplysningar etter denne paragrafen som grunnlag for forsking, analyse og statistikk.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑4. Den viderefører § 2‑8 i den tidligere forskriften og § 14‑4 andre ledd i den tidligere opplæringsloven.
Første ledd ramser opp hvem skolen kan gi fritak fra nasjonale prøver etter § 19‑5 og kartleggingsprøver etter § 19‑6. Vilkårene er alternative. Den enkelte skole må avgjøre om ett eller flere av fritaksvilkårene er oppfylt. Dette må vurderes konkret for hver enkelt elev, og fritak kan ikke gis på gruppe- eller skolenivå. Dersom det dreier seg om fritak fra flere prøver, må det gjøres en vurdering for hver enkelt prøve.
Andre ledd slår fast at dersom skolen skal frita en elev fra nasjonale prøver eller kartleggingsprøver, må det være klart at prøvene ikke vil ha mye å si for opplæringen til eleven. Dette må skolen vurdere konkret for hver enkelt elev. Skolen må blant annet vurdere hvorfor elevens prøveresultater ikke vil være særlig nyttige når læreren tilrettelegger opplæringen. Det vil i de fleste tilfeller være en vurdering rektor eller andre i skoleledelsen foretar i samråd med elevens lærer.
Tredje ledd slår fast at skolen ikke kan frita en elev fra nasjonale prøver eller kartleggingsprøver mot eleven eller foreldrenes ønske. For å oppfylle dette er det viktig at eleven og foreldrene blir hørt i saken.
Fjerde ledd gir internasjonale og utenlandske skoler muligheten til å søke om fritak for hele skolen for fritak fra nasjonale prøver eller kartleggingsprøver. Vilkåret er at det er åpenbart urimelig at elevene skal ta prøvene. Vilkåret «openbert urimeleg» tilsier at det er en høy terskel for at skolene skal få fritak. Dersom det dreier seg om fritak fra flere prøver, må det gjøres en vurdering for hver enkelt prøve.
Femte ledd slår fast at departementet, eller den departementet delegerer ansvaret til, kan fastsette nærmere retningslinjer for gjennomføringen av prøvene.
Sjette ledd gir Utdanningsdirektoratet hjemmel til å bruke opplysninger om de som blir fritatt, som grunnlag for forskning, analyse og statistikk.