Opplæringsforskrifta
§ 20-5 Ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar
Skolen kan bruke ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar som ein del av det førebyggjande skolemiljøarbeidet etter opplæringslova § 12-3. Dette kan gjerast i tilfelle der slike undersøkingar er formålstenlege for å kartleggje skolemiljøet, finne eigna tiltak for å betre relasjonar og sikre eit trygt og godt skolemiljø for alle elevar.
Skolen kan bruke ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar når dei skal følgje opp konkrete mistankar etter opplæringslova § 12-4 og § 12-5 ved langvarige, uoversiktlege eller kompliserte utfordringar i skolemiljøet, når andre slags undersøkingar ikkje har ført fram.
Ikkje-anonyme skolemiljøundersøkingar må gjennomførast slik at dei grip minst mogleg inn i personvernet til elevane. Undersøkingar etter første ledd kan berre omfatte spørsmål om negative relasjonar der enkeltelevar ikkje kan namngivast. Skolen skal på eigna måte kontrollere om opplysningane som kjem fram i undersøkingane, er rette, før dei blir lagde til grunn for val av tiltak.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑1 sjette ledd og viderefører § 22A‑5 i den tidligere forskriften.
Første ledd slår fast ett av formålene ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser kan brukes til. Dersom det er hensiktsmessig, kan ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser være en del av arbeidet med å kartlegge skolemiljøet, finne egnede tiltak for å bedre relasjoner og sikre et trygt og godt skolemiljø for alle elever. Før skolene tar i bruk ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser, må de vurdere om de konkrete undersøkelsene egner seg til dette formålet.
Andre ledd slår fast at ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser også kan brukes når skolene skal følge opp konkrete skolemiljøsaker etter opplæringsloven §§ 12‑4 og 12‑5. Undersøkelsene kan brukes ved langvarige, uoversiktlige eller kompliserte utfordringer i skolemiljøet. Dette innebærer at ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser er forbeholdt saker med relativt omfattende utfordringer, og at de kun kan tas i bruk dersom andre undersøkelser ikke har fungert for å kartlegge saken. Det vil være opp til den enkelte skole å vurdere om en enkeltsak er langvarig, uoversiktlig eller komplisert, og gjennomføre andre undersøkelser.
Tredje ledd første punktum handler om prinsippet om dataminimering, se GDPR artikkel 5 nr. 1 bokstav c. Undersøkelsene skal gjennomføres slik at det ikke behandles flere opplysninger enn nødvendig for å oppfylle formålet med paragrafen. I andre punktum står det at de undersøkelsene som gjennomføres som en del av det forebyggende skolemiljøarbeidet etter paragrafens første ledd, kun kan omfatte spørsmål om negative relasjoner som stilles på en slik måte at enkeltelever ikke kan navngis. Tredje punktum er en henvisning til prinsippet om at personvernopplysninger skal være riktige, se GDPR artikkel 5 nr. 1 bokstav d. Selv om det ikke står spesifikt, skal naturligvis også de øvrige prinsippene for behandling av personopplysninger i GDPR følges.