Opplæringsforskrifta
§ 15-9 Midtvegsvurdering i fag og modular
Reglane om halvårsvurdering i fag i § 9-13 gjeld for midtvegsvurdering i fag og modular for vaksne deltakarar så langt dei passar.
Den som står for hovuddelen av opplæringa, gjennomfører midtvegsvurderinga med og utan karakter for vaksne deltakarar. Dersom fleire har stått for delar av opplæringa, skal den som har stått for hovuddelen av opplæringa setje midtvegsvurdering med karakter i samråd med dei andre som har gitt opplæring.
I vidaregåande opplæring for vaksne skal det vere dialog mellom den som set karakteren og deltakaren om forventa tidspunkt for midtvegsvurdering i modular. Om opplæringsperioden er svært kort, skal det ikkje givast midtvegsvurdering midt i opplæringsperioden.
I vidaregåande opplæring for vaksne skal dei vaksne deltakarane også få midtvegsvurdering med karakter ved avslutninga av modular.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 19‑1 tredje ledd og viderefører § 4‑8 i den tidligere forskriften.
Det er fastsatt i første ledd at reglene om halvårsvurdering i § 9-13 gjelder for midtveisvurdering i fag og moduler for voksne deltakere så langt de passer. Det at det er brukt ulike begreper for vurderingen for elever og voksne deltakere, utgjør en språklig presisering ettersom opplæring for voksne ikke følger et fastsatt skoleår på samme måte som for elever. I praksis henviser begge begrepene til vurderingen som skal gis midt i opplæringsperioden.
I videregående opplæring for voksne som følger modulstrukturerte læreplaner, skal det ikke gis midtveisvurdering med karakter. Disse følger de samme reglene som for halvårsvurdering for de med læretid i bedrift, der det gis halvårsvurdering uten karakter.
Det er fastsatt i andre ledd at den som står for hoveddelen av opplæringen, gjennomfører midtveisvurderingen. For voksne deltakere som får opplæring etter ordinære læreplaner, vil det være faglæreren som gjør vurderingen. For deltakere som får opplæring etter modulstrukturerte læreplaner, der opplæringen i en modul kan gis av flere fagpersoner, vil det være den som har gitt mesteparten av opplæringen i modulen, som gjør midtveisvurderingen. Dersom opplæringen er gitt av flere personer, skal midtveisvurdering med karakter settes i samråd med de andre som har gitt opplæringen. Der den voksne deltakeren har tegnet kontrakt om opplæring i bedrift, vil dette sannsynligvis avgjøre hvem som har hatt hovedansvaret for opplæringen. Se nærmere om dette i merknad til § 15‑12.
Etter tredje ledd første punktum skal det være dialog om forventet tidspunkt for midtveisvurdering i moduler i videregående opplæring for voksne. Dialogen om når deltakeren kan forvente at midtveisvurderingen blir gitt, skal være mellom den som har stått for hoveddelen av opplæringen, og den voksne deltakeren. Dialogen skal sikre deltakeren forutsigbarhet. Kravet henger sammen med at modulstrukturert opplæring er fleksibel, at modulene ikke har en fast tidsangivelse, og at deltakere kan bruke svært ulik tid på opplæringen i enkeltmoduler. Tidsbruken kan eksempelvis avhenge av om deler av modulen blir godkjent gjennom realkompetanse.
I tredje ledd andre punktum er det fastsatt at dersom opplæringsperioden i en modul er svært kort, skal det ikke gis midtveisvurdering midt i opplæringsperioden. Dette utgjør et unntak fra hovedregelen om at midtveisvurdering også skal gis selv om opplæringsperioden varer kortere enn et år. Opplæringsperioder som er vesentlig kortere enn et halvt år, og som blir så korte som én til to måneder, kan ligge innenfor unntaket.
Etter fjerde ledd skal det gis midtveisvurdering med karakter ved avslutningen av opplæringen i en modul i de tilfellene der det følger av læreplanen at modulen ikke skal avsluttes med en sluttvurdering.
Se ellers merknad til § 9‑13.