Opplæringsforskrifta
§ 16-4 Klage på fastsetjing av modulkarakter
Vaksne deltakarar i førebuande opplæring for vaksne kan klage på korleis ein modulkarakter er fastsett. Statsforvaltaren er klageinstans.
Dersom kommunen ikkje gjer nytt vedtak, skal kommunen saman med klaga sende ei grunngiving frå den som har sett modulkarakteren for korleis karakteren er fastsett, og ei fråsegn om saksbehandlinga, til klageinstansen.
Statsforvaltaren kan avvise klaga, stadfeste modulkarakteren eller oppheve modulkarakteren.
Dersom statsforvaltaren opphevar modulkarakteren, skal kommunen sørgje for at det blir gjort ei ny vurdering og fastsett endeleg karakter. Statsforvaltaren skal ha kopi av det nye vedtaket.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 19‑1 tredje ledd, og er ny.
Første ledd første punktum angir at voksne deltakere i forberedende opplæring for voksne kan klage på hvordan en modulkarakter er fastsatt. Det innebærer at den voksne deltakeren kan klage dersom hen mener at reglene i § 15‑12 ikke er fulgt ved fastsettelse av karakteren. Den voksne deltakeren kan ikke klage på karakteren i seg selv. Andre punktum slår fast at statsforvalteren er klageinstans for klage på fastsettelse av modulkarakterer. I behandlingen av klagen må statsforvalteren se på om det har vært dialog mellom deltakeren og den som satt karakteren, om tidspunktet for karakterfastsettelsen. Kompetanse deltakeren har vist underveis, skal være en del av vurderingen når modulkarakteren skal settes. Det vil si at selv om karakteren skal settes ved slutten av opplæringstiden, må den ikke kun baseres på den kompetansen deltakeren har vist på slutten av opplæringen. Karakteren skal ikke være et gjennomsnitt av prøvene avholdt i løpet av opplæringstiden. Statsforvalteren må også vurdere om redegjørelsen for karakteren uttrykker deltakerens kompetanse målt opp mot kompetansemålene i læreplanen for faget, jf. § 15‑2. Det er læreplanen som avgjør hvilken kompetanse deltakeren skal ha den aktuelle modulen. Statsforvalteren må vurdere både om karakteren er satt på grunnlag av den riktige læreplanen for modulen, og om kompetansen er vurdert ut fra kompetansemålene for den aktuelle modulen. Det skal ikke trekkes inn utenforliggende hensyn som innsats, fravær og oppførsel, hvis ikke det går frem av kompetansemålene.
Statsforvalteren må også vurdere om det er vist at den voksne deltakeren har blitt gjort kjent med læreplanen i modulen. Dette kravet til fastsettelsen av modulkarakterer oppfylles underveis i opplæringsperioden og kan ikke repareres i en klagebehandling eller ved at kommunen vurderer karakteren på nytt. Statsforvalteren kan ta dette med i helhetsvurderingen av om vedtaket skal stadfestes eller oppheves.
Det følger av andre ledd at kommunen skal vurdere klagen før de sender saken til statsforvalteren, og kan velge å omgjøre karakteren til gunst for den voksne deltakeren dersom de tar klagen til følge. Dersom opplæringsstedet selv justerer karakteren opp for den voksne deltakeren, skal de ikke sende saken til statsforvalteren. Dette er i tråd med muligheten til å omgjøre eget vedtak i forvaltningsloven § 33.
Andre ledd angir også hvilken informasjon kommunen skal sende til statsforvalteren sammen med klagen. Den som har hatt hovedansvaret for opplæringen og har satt modulkarakteren, skal i sin begrunnelse gjøre rede for at de ulike delene av fastsettelsen av modulkarakteren i § 15‑12 er oppfylt. Uttalelsen til kommunen skal bekrefte at den som har satt modulkarakteren, har redegjort på en måte som oppfyller kravene til fastsettelse av modulkarakter, og vise til at deltakeren har blitt gjort kjent med læreplanen i modulen.
Tredje ledd angir resultatet av statsforvalternes behandling. Statsforvalteren kan avvise klagen hvis vilkårene for å klage i § 10‑2 eller de alminnelige reglene i forvaltningsloven ikke er oppfylt. Dersom klagen tas til behandling, kan statsforvalteren enten stadfeste karakteren eller oppheve modulkarakteren. Hvis statsforvalteren mener at modulkarakteren er fastsatt i tråd med reglene i § 15‑12, skal karakteren stadfestes. Hvis statsforvalteren mener at reglene ikke er fulgt, skal vedtaket oppheves. Statsforvalteren skal begrunne hvorfor de mener at reglene er brutt. Statsforvalteren kan ikke avgjøre om klageren skal få en annen karakter. Når statsforvalteren opphever skolens vedtak, blir saken sendt tilbake til kommunen for ny behandling.
Fjerde ledd angir at det er kommunen som fastsetter endelig karakter.