Opplæringsforskrifta
§ 11-1 Foreldremøte og foreldresamtale
Frå 1. trinn i grunnskolen til vidaregåande trinn 2 skal skolen i starten av kvart skoleår halde eit foreldremøte der dei gir informasjon om innhaldet i og organiseringa av opplæringa, om korleis foreldra kan medverke, og om rutinar og andre relevante forhold.
I grunnskolen skal skolen minst to gonger i året invitere foreldra til elevane til ein planlagd samtale med kontaktlæraren. På vidaregåande trinn 1 og vidaregåande trinn 2 skal skolen invitere foreldra til elevar som ikkje er myndige, til minst éin slik planlagd samtale i løpet av første halvår av skoleåret.
Samtalen etter andre ledd skal gi foreldra informasjon om korleis eleven arbeider, den faglege utviklinga til eleven, og korleis eleven utviklar seg sosialt. Samtalen skal også klargjere korleis eleven, skolen og foreldra skal samarbeide for å leggje til rette for at eleven lærer og utviklar seg. Elevar som har fylt tolv år, har rett til å vere med i samtalen. Samtalen kan sjåast i samanheng med samtalen med eleven etter § 9-6.
Skolen skal gi foreldra til elevar som ikkje er myndige, skriftleg eller munnleg melding om fråværet til elevane.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 10‑3. Paragrafen viderefører delvis §§ 20‑3 og 20‑4 i den tidligere forskriften.
Pliktene angir minimumskrav. Skoleeier kan velge et mer omfattende samarbeid og kan for eksempel velge å avholde flere foreldresamtaler.
Første ledd fastsetter at skolen fra 1. trinn i grunnskolen til videregående trinn 2 skal holde foreldremøte i starten av hvert opplæringsår. Skolene bestemmer selv hvordan møtet organiseres. Informasjonen må tilpasses foreldregruppen. Foreldrene til elever på 1. trinn og 8. trinn vil ha behov for mer grunnleggende informasjon om skolen enn foreldrene til elever på trinn som har gått på skolen flere år.
Etter andre ledd skal skolen invitere foreldre til elever fra 1. til 10. trinn i grunnskolen til en planlagt samtale med kontaktlæreren minst to ganger i året. For elever på videregående trinn 1 og 2 som ikke er myndige skal det kalles inn til minst én planlagt samtale i løpet av første halvår av opplæringsåret. Elever som er myndige, skal selv ha kontakten med skolen i og med at hen da har full selvbestemmelsesrett.
Tredje ledd første og andre punktum fastsetter hvilken informasjon foreldrene skal få. Det er kontaktlæreren som har ansvaret for å gjennomføre samtalene. Samtalene kan likevel gjennomføres på en slik måte at også andre lærere deltar i samtalen eller har ansvaret for å redegjøre for sitt fag. For at samtalen skal klarlegge hvordan eleven, skolen og foreldrene kan samarbeide for å legge til rette for elevens læring og utvikling, bør skolen og foreldrene drøfte hvordan foreldrene kan bidra og hjelpe eleven med skolearbeidet.
Tredje ledd tredje punktum angir at elever har rett til å delta i samtalen når de har fylt tolv år. Dette har sammenheng med barns rett til å bli hørt. Selv om det ikke står eksplisitt i paragrafen, kan også yngre barn delta i samtalen, der skolen og foreldrene mener det er hensiktsmessig.
Etter fjerde ledd skal skolen gi foreldrene til elever som ikke er myndige skriftlig eller muntlig melding om elevenes fravær. Dette vil være fravær hvor eleven eller foreldrene ikke har dokumentert årsaken til fraværet og det derfor er grunn til å tro at foreldrene ikke er kjent med fraværet. Melding om fravær må gis tidlig nok slik at foreldrene kan prøve å gjøre noe med fraværet. Meldeplikten etter fjerde ledd inntrer før varslingsplikten etter forskriftens § 9‑7.