Opplæringsforskrifta
§ 11-2 Skolebibliotek
Skolebiblioteket skal bidra til å utvikle språkferdigheitene, leseferdigheitene og evna til å tenke kritisk hos elevane, og til å jamne ut sosiale forskjellar.
Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at elevane har tilgang til eit skolebibliotek eller eit anna bibliotek som er særskilt tilrettelagt for skolen. Biblioteket skal vere tilgjengeleg for elevane i skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 15‑5. Paragrafen viderefører § 21‑1 i den tidligere forskriften.
Første ledd viser til at formålet med skolebiblioteket er å bidra til å utvikle språkferdigheter, leseferdigheter og evnen til å tenke kritisk hos elevene, i tillegg til å jevne ut sosiale forskjeller.
Andre ledd innebærer at kommunene og fylkeskommunene har plikt til å sørge for at elevene har tilgang til et bibliotek i skoletiden. Kravet kan oppfylles enten ved at skolen har et eget skolebibliotek, eller ved at skolen samarbeider med et bibliotek utenfor skolen. At biblioteket skal være «særskilt tilrettelagt» for skolen, stiller blant annet krav til bibliotekets utvalg. Det må være god tilgang på barne- og ungdomslitteratur, annen skjønnlitteratur og sakprosa mv. som er naturlig å bruke i opplæringen.
At biblioteket skal være «tilgjengeleg for elevane i skoletida», innebærer at biblioteket må være åpent når elevene er på skolen. Biblioteket må også ligge i nærheten av skolen, slik at det kan brukes aktivt i opplæringen, med mindre det er gode skyssordninger som gjør at elevene likevel har tilgang til biblioteket.