Opplæringsforskrifta
§ 12-9 Krav om relevant kompetanse i undervisningsfaga i den vidaregåande opplæringa
Fylkeskommunen skal sørgje for at dei som er tilsette i lærarstilling, og som skal undervise i den vidaregåande opplæringa, har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget.
Kravet i første ledd gjeld ikkje for dei som skal undervise i yrkesfagleg fordjuping. Det gjeld heller ikkje for dei som er tilsette etter § 12-8 første ledd bokstav d, dersom eitt av dei to åra med yrkesteoretisk utdanning utover vidaregåande skolenivå er relevant for å undervise i faget, eller dersom dei har fått godkjent kravet om to års relevant yrkesteoretisk utdanning på grunnlag av realkompetanse etter § 12-8 andre ledd, og ein tilsvarande del av realkompetansen er relevant for å undervise i faget.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 17‑4 og viderefører delvis § 14‑4 tredje ledd i den tidligere forskriften.
Paragrafen regulerer kravene til undervisningskompetanse for lærere i den videregående skolen. I tillegg må lærerne oppfylle kravene for ansettelse i lærerstilling i videregående opplæring etter § 12‑1 og § 12‑7 eller § 12‑8. Etter paragrafens første ledd er hovedregelen at det kreves minst 60 studiepoeng som er relevante for faget læreren skal undervise i.
Etter paragrafens andre ledd gjelder kravet i første ledd ikke for yrkesfaglig fordypning eller for lærere som er kvalifisert for ansettelse i lærerstilling etter § 12‑8 første ledd bokstav d, dersom ett av de to årene med yrkesteoretisk utdanning utover videregående skolenivå er relevant for å undervise i faget. Kravet i første ledd gjelder heller ikke de som har blitt realkompetansevurdert etter § 12-8 annet ledd og fått godkjent kravet om to års relevant yrkesteoretisk utdanning dersom ett av de to årene av realkompetansen er relevant for å undervise i faget.
Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder etter opplæringsloven § 17‑4 andre ledd ikke for søkere som kunne ansettes i lærerstilling før 1. januar 2014, inkludert søkere som ikke arbeidet som lærer på dette tidspunktet. Kravet til relevant kompetanse i undervisningsfag gjelder heller ikke lærere som har fullført allmennlærerutdanningen, lærere som er ansatt i midlertidig stilling etter opplæringsloven § 17‑3 andre ledd, eller lærere som er ansatt midlertidig som vikar etter reglene i arbeidsmiljøloven.
I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan det gjøres unntak fra kompetansekravene i dette kapittelet dersom vilkårene i opplæringsloven § 11-9 er oppfylt.