Opplæringsforskrifta
§ 9-1 Formålet med og grunnlaget for vurdering i fag
Formålet med vurdering i fag er å fremje læring og lærelyst og å gi informasjon om kompetanse undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faga.
Grunnlaget for vurdering i eit fag er kompetansemåla i læreplanen i faget. Kompetansemåla skal forståast i lys av teksten om faget i læreplanen. Elevar og dei som har opplæring i bedrift, skal vere gjort kjende med læreplanen i faget.
Føresetnader, fråvær, orden eller oppførsel skal ikkje trekkjast inn i vurderinga i fag. Innsats kan vere ein del av vurderingsgrunnlaget berre dersom det følgjer av læreplanen i faget.
Stort fråvær eller andre særlege forhold kan føre til at lærarar og instruktørar ikkje har tilstrekkeleg grunnlag til å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag.
Merknader til forskriften
Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 2‑3 andre ledd og § 5‑4 andre ledd. Paragrafen viderefører § 3‑3 i den tidligere forskriften.
Første ledd beskriver formålet med vurdering i fag. Det å bidra til lærelyst er et overordnet mål som knytter paragrafen til formålsparagrafen i opplæringsloven § 1‑3. Vurderingspraksisen må utøves med et profesjonelt skjønn som bidrar til å bygge opp under læring og ikke bryter ned den enkeltes tro på seg selv som lærende individer. Det er ikke et krav at all vurdering må føre til lærelyst, og lærelysten skal heller ikke vurderes.
Selv om grunnlaget for vurdering i et fag er kompetansemålene i læreplanen etter andre ledd første punktum, er det også mulig å bli vurdert underveis i opplæringen opp mot mål som er utledet fra kompetansemålene. Dette er blant annet aktuelt når det er langt frem til trinnet der kompetansemålene er beskrevet, for eksempel ved halvårsvurderingene på 8. trinn.
Elever med vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring skal også bli vurdert med grunnlag i kompetansemålene i læreplanen. Elevens sakkyndige vurdering og individuelle opplæringsplan skal beskrive realistiske opplæringsmål for eleven og bidra til et forsvarlig vurderingsgrunnlag.
Andre ledd andre punktum presiserer at kompetansemålene skal forstås i lys av teksten om faget, som består av «fagets relevans og sentrale verdier», «kjerneelementer», «tverrfaglige temaer» og «grunnleggende ferdigheter». Teksten knytter læreplanene til den felles overordnede delen av læreplanverket. Det betyr at lærerne/instruktørene må være bevisste på sammenhengen mellom de ulike delene av læreplanene. Denne presiseringen gjelder for læreplaner i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, som har egen tekst om faget.
Når det er presisert i andre ledd tredje punktum at elever, lærlinger, lærekandidater og praksisbrevkandidater skal være kjent med læreplanen i faget, betyr det at de særlig skal være kjent med hva lærerne/instruktørene legger vekt på når de vurderer kompetanse i faget. Det er viktig at det kommer klart frem hva som skal vurderes, og hva som kan klages på i sluttvurderingen.
Tredje ledd slår fast hva som ikke skal trekkes inn i vurderingen i fag, og når innsats kan trekkes inn.