Opplæringslova
§ 17-6 Fagleg ansvar for opplæringa og bruk av anna personale i opplæringa enn dei som er tilsett i lærarstilling
Berre dei som er tilsett i lærarstilling, kan ha fagleg ansvar for opplæringa.
Når anna personale hjelper til i opplæringa, skal kommunen og fylkeskommunen sørgje for at dei får nødvendig rettleiing av ein som er tilsett i lærarstilling.
Endra ved lov 14 juni 2024 nr. 36.
Forarbeid til loven
Forslaget medfører strukturelle endringer for å tydeliggjøre at bare de som er ansatt i lærerstillinger kan ha faglig ansvar for opplæringen, og bruk av annet personell enn de som er ansatt i en lærerstilling. Forslaget er omtalt i punkt 3.6 i Prop. 62 L (2023–2024).
Første ledd bygger på og utfyller det som følger av nåværende § 17-6 første ledd første punktum. Leddet slår fast at bare de som er ansatt i lærerstilling kan ha faglig ansvar for opplæringen. Det inkluderer ansatte i både fast og midlertidig lærerstilling, og omfatter de som etter forslaget § 17-3 andre ledd er ansatt på vilkår om å fullføre en påbegynt lærerutdanning, og de som etter forslaget § 17-3 tredje ledd er ansatt midlertidig i en lærerstilling. Det inkluderer også de som gir opplæring etter unntak fra kompetansekravene etter reglene i loven § 11-9 andre ledd. Endringen innebærer ingen realitetsendring, men tydeliggjør det som kun er indirekte fastsatt etter dagens regler.
For at læreren skal kunne ivareta sitt faglige ansvar, er det nødvendig at læreren selv forbereder opplæringen. Læreren vil også typisk måtte være til stede i opplæringen, men tilstedeværelsen vil kunne variere etter hvordan opplæringen er organisert. For eksempel kan det i enkelte opplæringssituasjoner være hensiktsmessig å dele klassen opp i mindre grupper, uten at læreren er til stede for alle gruppene til enhver tid. Hvordan lærerne oppfyller sitt faglige ansvar, vil følgelig variere.
Andre ledd viderefører § 17-6 første ledd andre punktum med justert ordlyd, og slår fast at kommunene og fylkeskommunene skal sørge for at annet personale som hjelper til i opplæringen, skal få nødvendig veiledning av en som er ansatt i lærerstilling. Hva som er nødvendig veiledning, vil variere etter utdanningsbakgrunnen og arbeidserfaringen til den ansatte og hvilke oppgaver den som ikke er ansatt i lærerstilling, skal ivareta. I praksis vil det være skolen som i det enkelte tilfellet vurderer hva som er nødvendig veiledning.