Rammene i regelverket for barnehage- og skoletilbudet under koronapandemien
3. Kommunens ansvar som smittevernmyndighet
Covid-19-forskriftens formål er å fastsette smittevernfaglige tiltak for å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2 i befolkningen og blant helsepersonell, og for å sikre opprettholdelse av tilstrekkelig kapasitet i helse- og omsorgstjenesten slik at tjenesten kan håndtere smittesituasjonen og samtidig ivareta ordinære helse- og omsorgstjenester, jf. forskriftens § 1. Epidemien med covid-19 skal holdes nede ved hjelp av de grunnleggende tiltakene: hygiene, avstandsholding, fravær ved symptomer, testing, isolering, smitteoppsporing og karantene (TISK). Det gjelder spesifikke TISK-tiltak der det er mistanke om omikronvarianten.
Det er kommunen som har ansvaret for smittevernet i kommunen, jf. smittevernloven § 7-1, og skal sørge for at alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen er sikret nødvendige forebyggende tiltak, undersøkelsesmuligheter, behandling og pleie med hensyn til smittsomme sykdommer som covid-19. I dette ansvaret ligger også å iverksette nødvendige smitteverntiltak i kommunen, herunder å stenge virksomheter, forby sammenkomster og lignende, jf. smittevernloven § 4-1. Kommunelegen leder smittevernarbeidet i kommunen og er rådgiver for kommunens ledelse og personell og for befolkningen, jf. smittevernloven § 7-2 og folkehelseloven § 27. I arbeidet med å oppdage, vurdere og håndtere utbrudd med covid-19 i kommunene, har FHI utarbeidet Kommunelegehåndboken som skal være rådgivende og til støtte i arbeidet.
I arbeidet med smittevern, gjør kommunen en helhetlig risikovurdering av smittesituasjonen, basert på ulike kvalitative og kvantitative faktorer, og fatter beslutninger og vedtak om iverksetting av ulike former for smitteverntiltak, som for eksempel restriksjoner i ansamlinger av mennesker, stenging av virksomheter og lignende. Dette systemet for å oppdage, vurdere og slå ned lokale utbrudd av covid-19 er beskrevet i FHIs håndbok for kommuneleger. I kapittel 5 i håndboken er det gitt råd om tiltak i barnehager og skoler. Beslutninger om hvilket tiltaksnivå som skal gjelde for barnehagene og skolene i kommunen gjøres som en del av denne helhetlige vurderingen.
Det er en del av kommunens rolle som lokal smittevernmyndighet å gjøre vurderinger av behov for ytterligere smitteverntiltak i kommunen, i tillegg til de nasjonale smitteverntiltakene. Fra 13. desember 2021 er trafikklysmodellen gjeninnført på nasjonalt nivå. Det førende nivået er grønt. Kommuner med mer smitte kan etter en helhetsvurdering heve tiltaksnivået til gult eller rødt. Det er lokale eller nasjonale helsemyndigheter som avgjør tiltaksnivå, basert på vurderingskriterier beskrevet i kommunelegehåndboken.
Dersom det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller for å motvirke at den blir overført, har kommunen som lokal smittevernmyndighet hjemmel til å stenge eller begrense aktiviteten i en enkelt barnehage eller skole, eller stenge alle barnehager og skoler i kommunen. Dette følger av smittevernloven § 4-1.