Rammene i regelverket for barnehage- og skoletilbudet under koronapandemien
7. Forholdet mellom covid-19-forskriften 14b og smittevernloven § 4-1
Kommunen som smittevernmyndighet har hjemmel til å fatte vedtak om å begrense aktivitet i eller stenge skoler og barnehager i smittevernloven § 4-1. Kommunens kompetanse som smittevernmyndighet overlapper kompetansen som er tillagt barnehageeier og skoleeier i § 14 b tredje ledd. Det betyr at både kommunen som lokal smittevernmyndighet og barnehage- og skoleeier har kompetanse til å beslutte at det er behov for reduserte åpningstider eller å begrense antall barn eller elever som er til stede i den enkelte barnehagen eller på den enkelte skolen. Kommunen som lokal smittevernmyndighet har likevel en bredere kompetanse, ved at slike beslutninger kan fattes når det etter en helhetsvurdering er medisinskfaglig begrunnet og nødvendig av hensyn til smittevernet, og tiltaket er forholdsmessig, jf. smittevernloven § 1-5.
Barnehage- og skoleeiers kompetanse er begrenset til at det kan fattes slike beslutninger når det er nødvendig for å sikre smittevernfaglig forsvarlig drift i den enkelte barnehage eller på den enkelte skole, jf. covid-19-forskriften § 14 b. Videre gir ikke § 14 b tredje ledd barnehage- eller skoleeier kompetanse til å stenge skolen. Denne kompetansen har kun kommunen som lokal smittevernmyndighet, jf. smittevernloven § 4-1.