Tilleggsspørsmål i Elevundersøkelsen
Arbeidsmiljø (tilleggsbolker 23 - 27)
Tilleggsbolk 23
Er du hyggelig mot lærerne dine?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Kommer lærerne presis til timene/arbeidsøktene?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Må lærerne bruke mye tid på å få ro i klassen?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Forstyrrer du andre elever når de arbeider?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Kommer elevene i din gruppe/klasse for sent til timene?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Tilleggsbolk 24
Pleier elevene å si fra til lærerne hvis noen blir mobbet?
Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Ofte – Av og til – Sjelden – Aldri
Tilleggsbolk 25
Spørsmålet handler om hva som har skjedd på skolen de siste månedene:
Hvor ofte har du opplevd at noen av disse personene har brukt Internett, mobil eller e-post for å sende og spre ondsinnede meldinger om eller bilder av deg?
Elever i gruppen/klassen
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
Andre elever på skolen
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
En eller flere lærere
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
Andre voksne på skolen
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
Ukjent person
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
Spørsmålet handler om hva som har skjedd på skolen de siste månedene:
Hvor ofte har du brukt Internett, mobil eller e-post for å sende og spre ondsinnede meldinger om eller bilder av andre elever?
Svaralternativ: Flere ganger i uken – Omtrent 1 gang i uken – 2-3 ganger i måneden – En sjelden gang – Ikke i det hele tatt
Spørsmålet handler om hva som har skjedd på skolen de siste månedene:
Hvorfor har du sendt og spredd ondsinnede meldinger om eller bilder av andre elever?
Svaralternativ: Fordi jeg ville såre – Det var bare for å tulle – Vet ikke – Jeg har ikke sendt og spredd ondsinnede meldinger om og bilder av andre elever
Tilleggsbolk 26
Spørsmål til 10. trinn og vg1
Er du blitt utsatt for urettferdig behandling/diskriminering på skolen på grunn av...
...kjønn?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...funksjonshemming?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...nasjonalitet?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...religion eller livssyn?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...seksuell orientering?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
Er du blitt utsatt for urettferdig behandling/diskriminering av...
...elever i gruppa/klassen?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...andre elever på skolen?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...en eller flere lærere?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
...andre voksne på skolen?
Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang –2-3 ganger i måneden – Omtrent 1 gang i uken – Flere ganger i uken
T27 – Arbeidsmiljø
Spørsmål til 10. trinn og vg1
(Digitale verktøy er for eksempel datamaskin, nettbrett, mobiltelefon, Internett og programvare)
I hvilken grad er du enig i følgende utsagn om bruk av digitale verktøy i opplæringen?
Jeg lærer mer når vi bruker digitale verktøy i opplæringen.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Jeg blir mer motivert for skolearbeid ved å bruke digitale verktøy i undervisningen.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Bruk av digitale verktøy gjør det vanskeligere å konsentrere seg om skolearbeidet.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Andre elevers bruk av digitale verktøy uroer og hindrer læring.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
I hvilken grad er du enig i følgende påstander om nettvett (informasjonskompetanse og digital dømmekraft)?
Jeg har fått god opplæring i informasjonsinnhenting (hvordan jeg effektivt kan søke opp og finne relevant informasjon).
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Skolen har gitt meg god opplæring i kildekritikk (hvordan jeg kan gjøre meg opp en mening om i hvilken grad jeg kan stole på informasjonen som jeg har hentet).
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Jeg har fått god opplæring i å bruke kildeliste (hvorfor det er et krav om å vise til opphav, og hvordan slike referanser skal skrives).
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Jeg har fått god opplæring i å bruke sitater.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Spørsmål til alle trinn
Jeg har fått god opplæring i nettvett på skolen (faren ved å gi fra seg personlig informasjon, og hvordan vise respekt for hverandre på nett).
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig
Jeg praktiserer godt nettvett.
Svaralternativ: Helt enig – Litt enig – Verken eller – Litt uenig – Helt uenig