Evaluering av fagfornyelsen
Å observere fagfornyelsen i klasserommet
Rapporten beskriver hvordan livsmestring, utforsking og digital kompetanse kan omsettes fra læreplanene til praksis, og hvordan dette kan observeres i undervisning.
Hovedfunn
- Tre observasjonsprotokoller er utviklet for å forstå og observere fagfornyelsen i klasserommet
- Viktig å utvikle felles begrepsforståelse innenfor temaene livsmestring, utforsking og digital kompetanse.
- Behov for perspektiver fra både lærere og elever i ulike fag.
Hvordan skal man forstå og observere fagfornyelsen i klasserommet?
Fagfornyelsen legger opp til praksisendringer i klasserommet og rapporten tydeliggjør hva livsmestring, utforsking og digital kompetanse kan være, og ikke være, i fagene. Det er usikkerhet rundt tolkning av fagfornyelsen og hvordan den skal tas i bruk og observasjonsprotokollene i rapporten kan også fungere som et verktøy for lærere som ønsker å evaluere egen eller andres undervisning, og andre forskningsprosjekter som studerer praksis i klasserom.
Viktig å utvikle felles begrepsforståelse
Læreres implementering av disse temaene i klasserommet innebærer komplekse avveininger for alle involverte og kan gjøres på ulike måter. Det er viktig å utvikle felles begrepsforståelse, eller analytiske briller, slik at lærere og forskere ser etter det samme når de observerer livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene og i klasserommet.
Involvering av lærere og elever
Rapporten bygger på videoobservasjoner i klasserommet, men også selvrapportering fra lærere, lærerintervjuer og spørreskjemaer til elevene for å gi et helhetlig bilde av praksis. I tillegg åpner forskerne for innspill fra forskere, lærere og beslutningstakere for å videreutvikle metoder for å forstå klasseromspraksis.
Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)
Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de brukes i skolen. Evalueringen pågår frem til 2025.
Om rapporten
Dette er den første delrapporten fra EDUCATE-prosjektet. Dette prosjektet skal gjennomføre en forskningsbasert evaluering av temaene livsmestring, utforskning og digital kompetanse i sju fag over tid. Rapporten beskriver tre observasjonsprotokoller som er utviklet som analyseredskap i prosjektet, altså hvordan prosjektet skal gå frem for å forske på disse temaene, og forskningsmetodiske og etiske sider ved forskning i klasserommet. De neste delrapportene fra EDUCATE-prosjektet handler om livsmestring (juni 2023), utforsking (desember 2023) og digital kompetanse og algoritmisk tenkning (vinter 2024).
Se rapporten hos UiO (pdf).