Flere elever opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø
Etter flere år med relativt stabile tall, viser denne rapporten fra NTNU samfunnsforskning at det i Elevundersøkelsen 2022 er en økning av elever som oppgir å ha blitt utsatt for mobbing. Det er også noen flere elever som melder om mindre arbeidsro i timene.
- Flere elever opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø.
- Mest økning av mobbing i grunnskolen.
- Lav andel av elevene opplever at skolen bidro til å få slutt på mobbingen.
- Liten økning i andel elever som oppgir mindre arbeidsro i timene.
Flere elever opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø
I Elevundersøkelsen 2022 er det 7,3 prosent av elevene fra 5 trinn til vg3 som har svart at de i en eller annen form har blitt utsatt for mobbing. For 2021 var det tilsvarende tallet 5,9 prosent. Dette viser til et samletall for mobbing, kalt «mobbet på skolen» og omfatter alle de elever som oppgir at de i en eller annen kombinasjon er mobbet av medelever, digitalt mobbet av noen på skolen eller mobbet av voksne på skolen.
Økt rapportering om mobbing på alle trinn, men mest i grunnskolen
Fra 5. til 10. trinn har det vært en økning på mellom 1,2 til 2 prosentpoeng fra 2021 til 2022. Økningen på videregående trinn er på mellom 0,4 og 0,8 prosentpoeng. Det vil si at det er en økning i mobbing på skolen på samtlige trinn, men økningen er størst i grunnskolen.
Rapporten viser at det er små kjønnsforskjeller i svarfordelingen, men det er en større andel jenter enn gutter som rapporterer om mobbing fram til og med 10. trinn. Andelen som oppgir å ha blitt mobbet avtar med alder.
Ikke alle elever opplever at de får god hjelp fra skolen
Av de elever som oppgir at de har vært utsatt for mobbing av medelever, er det kun sju prosent som oppgir at skolen gjorde noe som fikk slutt på mobbingen. Det er 22 prosent av elevene som oppgir at skolen gjorde noe som hjalp litt, mens 20 prosent oppgir at skolen gjorde noe, men at det ikke hjalp.
Flere oppgir mindre arbeidsro i timene
Det er noen flere elever i Elevundersøkelsen 2022 som rapporterer om mer uro i timene sammenlignet med tidligere år hvor resultatene har vært relativt stabile. I 2022 svarer nærmere 17 prosent at de er litt eller helt uenig i påstanden om at det er god arbeidsro i timen. I 2021 var det tilsvarende tallet nærmere 15 prosent. Forskjellen fra resultater fra årene før er imidlertid ikke store, men viser tegn til at det er elever på 5.-7. trinn som rapporterer om mindre arbeidsro i timene enn tidligere år.
Elevundersøkelsen
Elevundersøkelsen gjennomføres årlig. Svarene elevene gir, analyseres i flere ulike rapporter hvert år. Her finner du en oversikt over disse rapportene.
Her finner du resultater fra Elevundersøkelsen i vår statistikkbank eller i analysebrett for grunnskole og for videregående skole.
Om Elevundersøkelsen
- En nettbasert spørreundersøkelse der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
- Obligatorisk for skolene å gjennomføre på 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig for andre trinn fra og med 5. trinn.
- Gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med riktige tiltak.
- 442 542 elever svarte på undersøkelsen høsten 2021. Det er en reduksjon fra tidligere år og er den laveste deltakelsen siden 2017. Det er ikke færre skoler som har deltatt, men færre elever som har svart på skjemaet. Dette kan skyldes økt fravær av elever som følge av situasjonen med pandemien høsten 2021.
- Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringa av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapportene.