Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
1. Innledning
24. februar 2022 invaderte russiske styrker Ukraina. For mange ukrainere begynte med det et liv på flukt – internt, til nabolandene – og til Norge. I løpet av 2022 har til sammen 36 219 personer fra Ukraina søkt om «kollektiv beskyttelse» i Norge.
Ca. 1/3 av de ankomne fra Ukraina i 2022 er barn og unge under 18 år. I tillegg til ukrainske flyktninger kommer det også flyktninger fra en rekke andre land: 4 916 personer fra andre land enn Ukraina søkte om asyl i 2022. Det samlede antallet flyktninger som ankommer landet og bosettes i norske kommuner er derfor historisk høyt. Dette innebærer også at kommuner som har lite eller ingen erfaring med bosetting de seneste årene, nå bosetter og skal få på plass barnehage- og opplæringstilbud på relativt kort tid. Dette utfordrer kommunene og fylkeskommunene når det gjelder å ha tilstrekkelig antall plasser i barnehager, skoler og videregående opplæring. I tillegg skal kommunene tilby velferdstjenester til et raskt økende antall flyktninger.
For Utdanningsdirektoratet har det vært særlig viktig å vektlegge betydningen av et godt og trygt tilbud i barnehage og skole i henhold til barnehageloven og opplæringsloven for alle barn og unge som oppholder seg i Norge. Barnehage og skole bidrar til å normalisere situasjonen for barn og unge gjennom å være en trygg arena for lek, læring og vennskap. Barnehage og skole bidrar også til inkludering i lokalsamfunnet og fungerer ofte som en viktig kobling til øvrige deler av tjenesteapparatet.