Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
Kompetanse og ressurser til å gi et godt tilbud
Alle barnehagene vi intervjuet har tidligere erfaring med å ta imot flyktningbarn, men de opplever likevel at kompetansen ikke alltid strekker til, og at rammefaktorene ikke alltid er tilstrekkelige. Flere nevner at situasjonen har vært / er veldig utfordrende, noe som sliter på de ansatte.
Enkelte av barnehagene opplever at kommunen ser på mottaket av de ukrainske barnehagebarna som en del av det ordinære arbeidet til barnehagen. Barnehagene opplever det imidlertid som mer krevende, og ønsker seg mer hjelp, veiledning og ressurser enn det som har vært tilfelle.
«Det skulle normaliseres så veldig, at man ikke skulle tenke noe utover det, annet enn det med hvordan vi tar imot barn med annet språk og bakgrunn. Og det har vi rutiner og jobber godt med, og det har vi jo gjort mange ganger. Men det blir normalisert, noe som ikke er normalt i livet til en hel familie, og det utfordrer.»
Selv om barnehagene føler at de har en god del kompetanse på å ta imot flyktningbarn, er hvert land likevel unikt med sin bakgrunn. For barnehagene er Ukraina-situasjonen ny, og det er behov for kunnskap om hvordan akkurat disse barna kan tas best imot.