Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
Kompetanse på psykisk helse og barn og unge med traumeopplevelser
Flere av informantene fra både kommune, skole og barnehage er opptatt av psykisk helse, og det beskrives ettervirkninger og utfordringer med å takle hverdagen blant ukrainerne, etter at de har kommet på plass i kommunen. Flere av kommunene har jobbet lokalt med ekstra opplæring til ansatte ved hjelp av for eksempel kommunepsykolog og RVTS, og satt inn flere ressurser i skolehelsetjenesten. De ansatte hører ofte tøffe historier og opplever at de har behov for kompetanse om hvordan de kan møte dette på en god måte. En av informantene sier om sin kollega at «du er jo mye av støttesystemet, da» og forteller at selv om mange lærere oppfatter at håndtering av traumer ligger utenfor lærerrollen, blir det likevel en viktig del av arbeidet når man har elever med en slik bakgrunn. Det trekkes også frem viktigheten av et godt samarbeid med støttetjenestene:
«Det er relativt korte avstander mellom tjenestene her i kommunen. Både mellom skolehelsetjeneste, PPT, barnevern og psykisk helse. Og vi har enda mer oppmerksomhet på det sånn generelt på alle elevene. Fange opp signaler på at det kan være elever som trenger ekstra. Det er noen blant de ukrainske her som er koblet opp mot skolehelsetjenesten, det er helt nødvendig, har stort behov. Både for det, og andre tjenester også, innen psykisk helse.»