Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
Kommunenivå
Kommunene er særlig opptatt av å sørge for at barnehagene og skolene har den kompetansen de trenger for å kunne gi et godt opplæringstilbud til de ukrainske barna og elevene. Det er variasjon i hva kommunene mener er gode tiltak for kompetanseutvikling. En kommune trekker frem kompetansepakker som en aktuell modell, fordi de er tilrettelagt for bruk i planleggingstid/utvikling:
«Vi kan ikke ha sånne kompetanseopplegg som gjør at lærerne ikke får til noe på arbeid.»
Dette handler i stor grad om kompetansetiltak som skjer på skolen eller i barnehagen, altså som ikke tar læreren ut fra arbeidshverdagen. Denne kommunen nevner også webinar om stress og traumer som aktuelt. Også en annen kommune nevner webinar eller nettmøter, som går på aktuelle temaer som inkludering eller språk. Også denne kommunen vektlegger at det må være gjennomførbart, og vurderer at webinar kan være en enkel måte å tilegne seg kunnskap på.
En av kommunene fremmer et ønske om at tilbud som tospråklig fagopplæring via NAFO kunne vært tilgjengelig for flere, også de som har stedlige tospråklige lærere.
Det er også varierte erfaringer når det gjelder tilgangen på ressurser og materiell som elevene kan benytte seg av. I den ene kommunen vurderer de det til at lærerne har et stadig behov for flere ressurser, mens i en annen kommune har man den motsatte utfordringen – det finnes så mange ressurser der ute at det blir overveldende. Det etterlyses i den sammenheng at tilgjengelige ressurser sorteres i større grad, for å bli lettere tilgjengelig.