Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Skolenivå

  • Kompetansen og erfaringer knyttet til opplæring av nyankomne elever er ujevnt fordelt internt i kommuner og mellom kommuner. Noen kommuner etterlyser mer samarbeid internt, men kanskje først og fremst mellom kommuner slik at det blir mulig å lære av hverandre og av de som har gjort seg nyttige erfaringer tidligere. Hvem som bør ta initiativet til et slikt samarbeid ble ikke drøftet i disse møtene.
  • Skolene etterlyser støtte i hvordan de bedre kan informere elever og foresatte om regelverk knyttet til skole og mer generell informasjon om det norske skolesystemet. Det er ulike tanker om hvordan dette best kan gjøres. Noen nevner at det bør være noe skriftlig, mens andre tenker at for eksempel filmer på ulike språk kan fungere godt. Dette vil være avhengig av bl.a. foresattes utdanningsbakgrunn.
  • Det er mange ulike ressurser som kommuner og skoler kan bruke i arbeidet knyttet til opplæring av nyankomne. Ikke alle ressursene er like godt kjent, og de er spredt på ulike nettsteder. Det er ønskelig med støtte til å kunne finne frem til gode læringsressurser.
  • Nye spørsmål dukker stadig opp, og det er ønskelig med (forholdsvis) raske svar: Et sted der en kan henvende seg med spørsmål på feltet, både administrative og pedagogisk spørsmål, en form for «hotline».
  • En ungdomsskole ønsker seg flere sparringspartnere. De ønsker å danne nettverk med andre skoler i større grad, også over kommunegrenser om nødvendig. De har ikke hatt overskudd til å initiere dette selv, i en hektisk hverdag med mange løpende utfordringer.