Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina

Vurdering av grunnskoletilbudet

84 prosent av kommunene rapporterer at de har et opplæringstilbud på plass i løpet av de første fire ukene, mens ytterligere 12 prosent svarer at det er på plass innen 12 uker. Dette har holdt seg ganske stabilt siden sist uke.

Hvor lang tid tar det vanligvis fra ukrainske barn og unge ankommer landet, til de får et opplæringstilbud i din kommune? (N=212)

Bar chart with 3 data series.
Kilde: Utdanningsdirektoratet
The chart has 1 X axis displaying categories.
The chart has 1 Y axis displaying 1. Data ranges from 0 to 85.
End of interactive chart.

Kommunene ble videre bedt om å vurdere sitt eget opplæringstilbud, se figuren under. Det er 6 prosent flere kommuner som vurderer opplæringstilbudet som tilfredsstillende i uke 10, sammenlignet med uke 6.

Er kommunens kapasitet for å kunne gi bosatte ukrainske barn og unge et fullverdig opplæringstilbud i tråd med opplæringsloven tilfredsstillende? (N=212)

Bar chart with 3 data series.
Kilde: Utdanningsdirektoratet
The chart has 1 X axis displaying categories.
The chart has 1 Y axis displaying 1. Data ranges from 1 to 76.
End of interactive chart.

Som tidligere er mangel på personale og mangel på personale med relevant kompetanse de viktigste utfordringene, se figuren over. Vi har tidligere sett en nedgang i antall kommuner som svarer «ikke relevant», noe vi har tolket som et tegn på at flere kommuner opplever utfordringer. I uke 10 går denne andelen svakt opp igjen, til 52 prosent. Betydelig færre har svart «annet» denne gangen, mens andelen som svarer at de mangler personale med relevant kompetanse fortsetter å stige, og er nå oppe i 30 prosent.

Dersom dere opplever utfordringer knyttet til å gi et tilfredsstillende opplæringstilbud – hva er den viktigste utfordringen? (N=199)

Bar chart with 3 data series.
Kilde: Utdanningsdirektoratet
The chart has 1 X axis displaying categories.
The chart has 1 Y axis displaying 1. Data ranges from 1 to 57.
End of interactive chart.

Flere av kommunene peker i merknadene på at utfordringene er sammensatte, og gjerne handler om en kombinasjon av flere utfordringer. Dette har vi sett var tilfelle også innenfor barnehage. Knyttet til kompetanse omtales særlig språklige utfordringer, og mangel på tospråklige lærere og morsmålslærere. For noen kommuner fremstår det utfordrende å rekruttere personell med relevant kompetanse. Flere kommuner gir også uttrykk for at utfordringene blir større etter hvert som det kommer flere flyktninger.