Kunnskap om barn og unge fra Ukraina i barnehage og skole
Avslutning
Det overordnede bildet er at kommuner og fylkeskommuner har strukket seg langt for å gi tilbud til barn og unge i barnehager, skoler og videregående opplæring, og langt på vei lykkes med dette. Det store flertallet barn og unge fra Ukraina får et tilbud i henhold til rettigheter og behov. Hovedinntrykket er også at ukrainerne selv er godt fornøyde med tilbudene i barnehage og skole (Hernes et al. 2023).
Samtidig ser vi noen utfordringer knyttet særlig til dimensjonering, kapasitet og kompetanse. Våre sektorer opplever generelt utfordringer med bemanning og kompetanse i tjenestene. Dette synes å bidra til at fleksibiliteten til å skalere opp tilbud eller hente inn relevant kompetanse er liten flere steder, i møtet med et historisk høyt antall flyktninger. Fra 2022 til 2023 økte andelen kommuner som mener at bosettingen av ukrainske flyktninger skaper utfordringer for tjenesteområdet barnehage fra 50 prosent til 74 prosent og for grunnskole fra 49 prosent til 65 prosent. Det kan tyde på at både barnehager og skoler i større grad enn tidligere opplever kapasitetsutfordringer med å ta imot ukrainske barn.
I etterkant av Syria-krisen i 2015–2016 har det vært en generell nedbygging av flyktningtjenestene og -apparatet i kommunene i tråd med at ankomsttallene for flyktninger gikk ned. Brekke et al. (2024) peker på at variasjonene i ankomsttall har vært krevende for kommunene med tanke på å sikre kapasitet, kontinuitet og kompetanse (Brekke et al. 2024).
Et viktig innsatsområde for nasjonale og lokale myndigheter fremover vil være å bidra til å øke beredskapen og bygge bærekraftige systemer innenfor opplæringssektoren, som kan håndtere svingninger i ankomsttallene. Det vil også være viktig å bidra til økt rekruttering generelt, og økt satsing på kompetanse, både formell og uformell, individuell og kollektiv, innen områder som andrespråkspedagogikk, flerspråklighet og flerkulturell opplæring, traumesensitiv opplæring spesielt.
Mottaks- og bosettingspolitikk og -praksis medfører at små barnehager og skoler i små kommuner i desentrale strøk, har en overrepresentasjon av ukrainske flyktninger sammenlignet med landet ellers. Det blir viktig å følge med på hvordan disse kommunene og virksomhetene klarer å tilpasse sin kapasitet og kompetanse. Vi ser tendenser til at eksempelvis spesialundervisning går ned i de skolene med høyest andel elever fra Ukraina.
Det er noen særlige utfordringer som gjelder tilbudet til nyankomne ungdommer i 16–17-års alderen. Flere rapporter (Proba 2023, Utdanningsdirektoratet 2023d) tyder på en bekymring for at ungdom kan «falle mellom to stoler». Kommuner og fylkeskommuner etterspør tydeligere avklaringer av regelverk og ansvarsforhold etter integreringsloven og opplæringsloven knyttet til denne gruppen. Vi ser tendenser til at innholdet i tilbudet ikke er godt nok tilpasset den enkeltes forutsetninger og behov, og for enkelte fremstår tilbudet som et «oppbevaringstilbud» som ikke fremmer faglig progresjon (Proba 2023). Det er derfor behov for å følge opp både systemiske faktorer og forutsetninger (regelverk, retningslinjer, økonomi), samt arbeid for å utvikle kvalitet i opplæringen.
Udir vil fortsette å utvikle kunnskapsgrunnlaget og følge med på situasjonen gjennom for eksempel faste innsamlinger som Basil og GSI, samt spørringene til barnehage- og skole-Norge. Det vil også bli særlig viktig å følge opp sluttrapport fra forskningsprosjektet NIFU gjør på oppdrag fra Udir. Det kan også være aktuelt å følge barn og unge med ukrainsk bakgrunn særskilt i noen av statistikkene, som for eksempel oppfølgingstjenesten og fravær.
Mottak, bosetting og tjenestetilbudet for flyktninger er et tverrsektorielt tema. Det blir viktig å fortsatt ha en god dialog med andre direktorater for å bidra til en hensiktsmessig ansvarsdeling og samarbeid om videre utvikling av kunnskapsgrunnlaget og tjenestetilbudet.
Kilder
Bergene, A.C., Samuelsen, Ø.A., Daus, S., Lyckander, R., Vika, K.S. & de Besche, T. (2023). Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023. NIFU.
Bergene, A.C., Vika, K.S., Lynnebakke, B., Ramberg, I., & Wollscheid, S. (2022). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022 (Rapport 2022:11). NIFU.
Bergene, A.C., Vika, K.S., Steine, F.S., Denisova, E., & Østby, M.N. (2021). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2021. NIFU.
Brekke, J-P., Damsa, D., Evertsen, K.F., Hansen, V.W., Lidén, H., Paasche, E., Rogne, A.F., Røed, M. & Trætteberg, H.S. (2024). Tilrettelegging for integrering av flyktninger i Norge – Organisering, tiltak og erfaringer (Rapport 2024:3). Institutt for samfunnsforskning.
Engeset, C., & Jafari, R.S. (2023). Fra Ukraina til Norge – Erfaringer og tanker fra ukrainske barn om møtet med Norge. Redd Barna.
The European Wergeland centre (2024). Pre-school education reinforcement.
Hernes, V., Aasland, A., Deineko, O., Myhre, M.H., Liodden, T., Myrvold, T., Leirvik, M.S. & Danielsen, Å.D. (2023). Reception, settlement and integration of Ukrainian refugees in Norway: Experiences and perceptions of Ukrainian refugees and municipal stakeholders (2022-2023) (NIBR rapport 2023:11). By- og regionforskningsinstituttet NIBR.
Lødding, B., Kindt, M.T., Randen, G.T., Lynnebakke, B., Vennerød-Diesen, F.F., Vika, K.S. & Grøgaard, J.B. (2022). Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever. NIFU.
Lødding, B., Rønsen, E., Wollscheid, S. (2018). Utvikling av flerkulturell kompetanse i lærerutdanningen, grunnopplæringen og barnehagene. Sluttrapport fra evalueringen av Kompetanse for mangfold. NIFU.
Ministry of Education and Science of Ukraine (2023a). Education system in Ukraine. Hentet fra: Education System in Ukraine - Ukrainian education in emergency (mon.gov.ua)
Ministry of Education and Science of Ukraine (2023b). ORDER 05/15/2023 №563 On the approval of methodological recommendations regarding certain issues of obtaining an education in institutions of general secondary education in the conditions of martial law in Ukraine. Hentet fra:
Doc.2.1_UA-Ministerial-order-official-translation.pdf (istruzionelombardia.gov.it)
Ministry of Education and Science of Ukraine (2023c). Ukrainian education in emergency.
Naper, L.R., Myhr, A. & Haugset, A.S. (2024). Spørsmål til Barnehage-Norge 2023. Analyse og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til barnehagesektoren. SINTEF Digital Teknologiledelse.
Proba samfunnsanalyse (2023). Kartlegging av opplæringstilbud til nyankomne ungdommer (Rapport 2023-24).
Regjeringen (2022). Nyankomne elever skal få et fullverdig opplæringstilbud innen tre måneder.
Utdanningsdirektoratet (2021). Fremmedspråk for privatister.
Utdanningsdirektoratet (2022a). Rapport uke 45 2022: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina.
Utdanningsdirektoratet (2022b). Utdanningsspeilet 2022.
Utdanningsdirektoratet (2023a). Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina.
Utdanningsdirektoratet (2023b). Rapport uke 6 2023: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina.
Utdanningsdirektoratet (2023c). Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer.
Utdanningsdirektoratet (2023d). Kunnskap om nyankomne ukrainske elever i videregående opplæring.
Utdanningsdirektoratet (2023e). Elever fra Ukraina i videregående opplæring – undersøkelse våren 2023.
Utdanningsdirektoratet (2023f). Avlagte privatisteksamener – fag.
Utdanningsdirektoratet (2023g). Fakta om grunnskolen 2023–2024.
Utdanningsdirektoratet (2024a): Fakta om barnehager 2023.
Utdanningsdirektoratet (2024b). Foreldreundersøkelsen for barnehage 2023.
Utdanningsdirektoratet (2024c). Antall registrerte søknader for videreutdanningsordninger per 2. mars (søknadsfrist for videreutdanning for lærere, barnehagelærere, styrere og rektorer). Internt notat.
Utdanningsdirektoratet (2024d). Elevtall i videregående skole – utdanningsprogram og trinn.
Utdanningsdirektoratet (2024e). Fagvalg i videregående skole – elever.
Utdanningsdirektoratet (2024f) . Elever fra Ukraina i vgo. Kort undersøkelse vinter 2023/2024.
Utlendingsdirektoratet (2023a). Scenarioer for antall flyktninger fra Ukraina i 2023 og 2024.
Utlendingsdirektoratet (2023b). Scenarioer for antall flyktninger fra Ukraina i 2023.