Deltakerundersøkelsen 2024

Deltakerundersøkelsen for modulbasert videreutdanning for ledere

Undersøkelsen viser at deltakerne på den modulbasert videreutdanningen er høyt motiverte for utdanningen. De opplever at studiet er relevant for arbeidet sitt og vurderer læringsutbyttet som høyt.

For mange er det krevende å få avlastning fra arbeidsoppgaver slik at de får tid til studiene, slik som også tidligere rapporterer har vist. Eiere er i dialog med deltakerne før utdanningen, men er i mindre grad involvert i gjennomføringen. 

Hovedfunn

  • Rundt åtte av ti deltakere opplevde å ha hatt godt utbytte av lederutdanningen, men læringsutbyttet oppgis å være noe lavere i 2024 sammenlignet med 2023.  
  • Nesten alle deltakerne svarte at de i stor eller svært stor grad selv var motivert for å ta den modulbaserte lederutdanningen. Stort arbeidspress på jobb, lite anerkjennelse fra eiernivået og det å jobbe med studiene i helgene, er faktorer som kan påvirke motivasjonen negativt underveis i studiet.
  • 80 prosent av barnehagelederne og 90 prosent av skolelederne som tok modulbasert videreutdanning, oppgir at de hadde fått dekket økonomiske utgifter, men mange opplevde lite avlastning fra arbeidsoppgaver. 

Dette er den tredje deltakerundersøkelsen for den modulbasert videreutdanning for skoleledere og barnehageledere. Temaer som inngår i de fem modulene er: «Ledelse av utviklings- og endringsarbeid, Juss for ledere, Barnehage- og skolemiljø og ledelse, Ledelse og digitalisering og Ledelse av profesjonelle læringsfelleskap og læreplanarbeid. Barnehageledere kan delta på de tre første, mens skoleledere kan delta på alle modulene. Hver modul er 15 studiepoeng og går over ett år.