Den digitale tilstanden i barnehage og grunnopplæring

Referanseliste

Bakken, A. (2022). Ungdata 2022 – nasjonale resultater. NOVA Rapport 5/2022. Oslo: NOVA, OsloMet. Ungdata-rapport 2022 (oslomet.no)

Bergene, A.C., Ø.A. Samuelsen, S. Daus, R. Lyckander, K.S. Vika og T. de Besche. (2023a). Spørsmål til Skole-Norge Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023. (NIFU rapport 2023:10). NIFU

Burner T., Alvestad K.C., Gustavsen, T.S., Kacerja, S., Ruud, L.C., Salvesen, G.S., Schipor, D. (2023). EvaFag 2025: Evalueringen av Fagfornyelsen – Suksess, muligheter, spenninger og hindringer i implementering av LK20 i fire fag. (Universitetet i Sørøst-Norge nr.129). Universitetet i Sørøst-Norge

European Commission. (2023). Norway in the digital Economy and Society Index. Digital-strategy

Forleggerforeningen. (2022). Bokmarkedet 2021. Forleggerforeningens bransjestatistikk.
Grunnskolens informasjonssystem. (2023). Grunnskolens Informasjonssystem. Udir

Homme, A., Danielsen, H., Ludviksen, K., (2023). Fra "bør" til "skal" etter implementeringen av rammeplan i barnehagen. (Rapport) NORCE Fra «bør» til «skal» etter implementering av rammeplan i barnehagen | udir.no

Huang, L., Ødegård, G., Hegna, K., Svargård, V., Helland, T., Seland, I. (2017). Unge medborgere: Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. (Rapport). NOVA ICCS 2016 | udir.no

Hygen. B.W., Hybertsen, I.D., Røe, M., Dahl, T., Buland, T., Hermstad I.H., Wendelborg, C. (2023). Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden – dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen. (Rapport). NTNU Samfunnsforskning AS. Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden (udir.no)

Jensen, F., Pettersen, A., Frønes, T.S., Eriksen, A., Løvgren, M., Narvhus, E.K. (2023). PISA 2022: Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag, og lesing. Universitetet i Oslo. https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/205

Kunnskapsdepartementet og Kommunesektorenes organisasjon (2023). Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (2023-2030). Strategi. Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole (regjeringen.no)

Kunnskapsdepartementet. (2017). Framtid, fornyelse og digitalisering. Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017–2021. Strategi 

Lyckander, R.H. Samuelsen Ø.A (2023): Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023 - Resultater fra en spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfagløftet. Oslo: NIFU rapport 2023: 21 Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet (unit.no)

Mullis, I. V. S., von Davier, M., Foy, P., Fishbein, B., Reynolds, K. A., & Wry, E. (2023). PIRLS 2021 International Results in Reading. Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center

Munthe, E., Erstad, O., Njå, M.B., Forsström, S., Gilje, Ø., Amdam, S., Moltudal, S., Hagen, S.B. (2022). Digitalisering i grunnopplæring; kunnskap, trender og framtidig forskningsbehov. Kunnskapssenter for utdanning: Universitetet i Stavanger. Rapport GrunDig (uis.no)

Naper, L.R., A. Myhr og A.S. Haugset. (2022). Spørsmål til Barnehage-Norge 2022. SINTEF. rapport-sporsmal-til-barnehage-norge-2022.pdf (unit.no)

Naper, L.R., A. Myhr og A.S. Haugset. (2023). Spørsmål til Barnehage-Norge 2023. SINTEF. rapport-sporsmal-til-barnehage-norge-2023 | udir.no

OECD (2023), PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Disruption, PISA, OECD Publishing, Paris

Oslo Economics. (2022). Markedet for digitale læremidler og læringsressurser i grunnskolen og videregående opplæring. Rapport 2022/37. Oslo Economics. Markedsanalyse-Rapport-Oslo-Economics.pdf (osloeconomics.no)

Pedersen, C., Vennerød-Diesen, F.F., Samuelsen, Ø.A. (2023). Deltakerundersøkelsen for lærere 2023. Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på strategien Kompetansefor kvalitet. Oslo: NIFU rapport 2023: 22. Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet (udir.no)

Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., Damiani, V., Friedman, T. (2023). Education for Citizenship in Times of Global Challenge - IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022 International Report. (IEA rapport). ICCS IEA

Skjermbrukutvalget. (2023). Konsekvenser av skjerm i skolen – et kunnskapsgrunnlag fra Skjermbrukutvalget. Konsekvenser-av-skjerm-i-skole-endelig.pdf (regjeringen.no)

Skålholt, A., Aakernes, N., Andresen, S., Aspøy, T.M., Dahlback, J., Høst, H., Johannesen, H.S., Lillebø, O.S., Lyckander, R. H., Lysvik, R.R., Nyen, T., Vagle, I. (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2. NIFU-Rapport 2023:12. Oslo: NIFU Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 (fafo.no)

Storstad, O., Casperesen, J., Wendelborg, C., (2023). Et steg fram og to tilbake – Demoraktiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomskoleelever. Institutt for lærerutdanning, NTNU, NTNU Samfunssforskning AS. Et steg frem og to tilbake (udir.no)

Utdanningsdirektoratet. (2017a). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Udir. Rammeverk for grunnleggende ferdigheter | udir.no

Utdanningsdirektoratet. (2017b). Overordnet del – Grunnleggende ferdigheter. Udir. 2.3 Grunnleggende ferdigheter | udir.no

Utdanningsdirektoratet. (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). Udir. Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) | udir.no

Wagner, A.K.H., Strand, O., Støle, H., Knudsen, K., Hovig, J., Huru, C., Hadland, T. (2023). PIRLS 2021- Kortrapport Norske tiåringers leseforståelse. (Kortrapport). Lesesenteret. 20230515_endelig_pirls_rapport_2021_nettversjon-1.pdf (udir.no)

Wendelborg, C., (2023). Flere elever opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø. Rapport. NTNU Samfunnsforskning. https://samforsk.no/uploads/files/mobbing-og-arbeidsro-i-skolen-2022_23_final_uu.pdf

Wendelborg, C., (2024). Mobbing i skolen. Analyser av Elevundersøkelsen skoleåret 2023/24. Rapport. NTNU Samfunnsforskning. https://samforsk.no/publikasjoner/mobbing-pa-skolen-analyse-av-elevundersokelsen-skolearet-2023-24