Elever fra Ukraina i vgo. Kort undersøkelse vinter 2023/2024

Avslutning

Undersøkelsen blant fylkeskommunene viser at mange av utfordringene som er pekt på i Udirs tidligere undersøkelser består. Undersøkelsen var i denne omgang vesentlig kortere enn tidligere, og hadde som formål å få et tallgrunnlag per oktober 2023, samt motta oppdaterte vurderinger av kapasitet i skolene og fylkeskommunene. Hovedfunnene kan oppsummeres i følgende punkter:

  • Også denne undersøkelsen viser at det er ulik praksis blant fylkeskommunene i hva slags tilbud som gis til ukrainske ungdommer.
  • De fleste fylkene har ett eller flere opplæringstilbud til målgruppen utover ordinær videregående opplæring. Av disse er kombinasjonstilbud mest utbredt.
  • Sammenlignet med ankomsttallene som oppgis i Justisdepartementets "Situasjonsrapport fra Innvandringsavdelingen" er det fortsatt en stor andel ungdommer som ikke deltar i et fylkeskommunalt tilbud. I forrige rapport ble det pekt på ulike årsaker til dette, f.eks. at en del kan befinne seg i et kommunalt tilbud. Vi har fortsatt ikke en oversikt over hvor mange dette gjelder.
  • Det ser ut til at regelverket som regulerer ansvarsfordelingen mellom kommuner og fylkeskommuner, særlig knyttet til rettighetene til 16-18-åringer, fortsatt oppleves uklart.
  • Det er lokale variasjoner både mellom og innad i fylkeskommunene når det gjelder i hvilken grad skolene har kapasitet å gi et godt tilrettelagt tilbud. Noen steder er det utfordringer med å skaffe nok lærere, riktig kompetanse (som f.eks. lærere med kompetanse i andrespråkspedagogikk), kompetanse i laget rundt eleven og/eller egnede lokaler.
  • Likevel svarer ni av elleve at fylkeskommunens kapasitet til å gi nyankomne et tilbud i videregående opplæring alt i alt er tilfredsstillende per i dag. Kapasiteten til å raskt kunne gi et tilbud til flere er imidlertid mer varierende.
  • Fylkeskommunene peker på manglende økonomiske ressurser som et hinder for å gi et godt nok tilbud, og for å kunne ha et løpende inntak i løpet av skoleåret. Det er et tydelig ønske om mer statlige midler som er øremerket til arbeidet med nyankomne elever.

Undersøkelsen peker på at det fortsatt er behov for oppfølging av de omtalte utfordringene både på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå.

Udir jobber med kompetansetiltak, støtte og veiledning til sektor, for å styrke sektors kompetanse om tilbud og opplæring for nyankomne. Udir bidrar også i flere oppdrag som har til hensikt å stimulere til økt rekruttering av nyankomne til arbeid i kommunal og fylkeskommunal tjenesteproduksjon, deriblant arbeid i barnehager og skoler. Udir holder på å utvikle en digital støtteressurs som skal gi en innføring i norsk barnehage og skole til nyankomne som ønsker å komme raskt i arbeid.

Udir gjør også en gjennomgang av gjeldende tilskuddsordning.