Elever fra Ukraina i vgo. Kort undersøkelse vinter 2023/2024

Innledning

Denne rapporten følger opp utvalgte spørsmål om det fylkeskommunale tilbudet i videregående opplæring til nyankomne flyktninger fra Ukraina i alderen 16–19 år. Det er tredje gang fylkeskommunene svarer på spørsmål om tilbudet til denne gruppen. I denne runden har Utdanningsdirektoratet blant annet stilt spørsmål om antall ukrainske ungdommer i ulike tilbud. Etter innspill fra fylkeskommunene og FKU-AU ble disse spørsmålene utelatt fra forrige undersøkelse som fant sted våren 2023, da dette ikke var et egnet tidspunkt for å kunne besvare spørsmål om antall. Dette skyldtes både at inntaket ikke var ferdigstilt, og at fylkeskommunene hadde det travelt med saksbehandling av inntak til videregående opplæring. I tillegg til spørsmålene knyttet til tallgrunnlaget, gjentok vi noen spørsmål om skolenes og fylkeskommunenes kapasitet til å gi et godt tilbud, samt eventuelle utfordringer de opplever.

Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 15. desember 2023–8. januar 2024, men med 1. oktober 2023 som telledato for spørsmålene om antall ungdommer i ulike tilbud. Vi forholder oss derfor til inndelingen av fylkeskommuner per 1. oktober 2023. Samtlige fylkeskommuner, med unntak av Oslo, besvarte undersøkelsen. Siden Troms og Finnmark fylkeskommune allerede var administrativt og økonomisk delt på dette tidspunktet, er tallet på fylkeskommuner vi henviser til likevel 11, men dette inkluderer altså ikke Oslo.

Som tidligere fikk saksbehandlerne mulighet til å lese gjennom og komme med innspill til spørsmålene på forhånd. Den endelige undersøkelsen ble gjennomført i Udirs høringssystem, og saksbehandlerne fikk tilsendt lenke på e-post. Undersøkelsen besto av spørsmål med flervalgssvar, med åpne kommentarfelt som fylkeskommunene også denne gangen har benyttet seg av for å utdype svarene sine.

Udir vil igjen rette en stor takk til fylkeskommunene for godt samarbeid om denne undersøkelsen.

Kort om regelverket

Ungdom som har fullført norsk grunnskole eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til videregående opplæring (oppll. § 3-1). Retten til videregående opplæring gjelder for alle som oppholder seg lovlig i Norge. Det er fastsatt særskilte regler for ungdom under 18 år. Retten til videregående opplæring gjelder ut det skoleåret som begynner det året eleven fyller 24 år.

Ungdom som har fylt 15 år, søker selv om inntak til videregående opplæring. Det er et vilkår for inntak til vg1 at søkeren kan dokumentere fullført norsk grunnskoleopplæring eller tilsvarende. Søkere med grunnopplæring fra et annet land, fyller vilkårene dersom de har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet som er minst 9 år.

Inntaksreglementet innebærer at det er søknadsfrist og inntak til videregående opplæring en gang i året. Den ordinære søknadsfristen er 1. mars, mens elever med særskilte behov skal søke innen 1. februar. Likevel skal fylkeskommunen ta stilling til for sent innkomne søknader «så langt råd er», og eventuelt behandle søknaden for etterfølgende skoleår.

Fylkeskommunene skal sikre at det ikke skjer usaklig forskjellsbehandling av for sent innkomne søknader. Det er fastsatt at fylkeskommunene har plikt til å ha inntak til videregående opplæring etter at søknadsfristen er utløpt «av ungdom som blir plassert i fosterheim eller barnevernsinstitusjonar med heimel i barnevernloven etter søknadsfristen». Bestemmelsen omfatter dermed ikke nyankomne elever, og fylkeskommunene har ikke plikt til å ta inn nyankomne elever som kommer i løpet av skoleåret.

Fylkeskommunene kan imidlertid gi tilbud til ungdom utover ordinær videregående opplæring. Dette er tilbud som ikke er lovpålagte for fylkeskommunene. Dette kan være tilbud som forberedende år, kombinasjonsklasser, mer grunnskoleopplæring etter opplæringslovens § 4A1, o.l. Elevene bruker da ikke av ungdomsretten sin til videregående opplæring. Reglementet gir større handlingsrom knyttet til organisering og tilrettelegging av slike tilbud, og fylkeskommunene er ikke forpliktet til å følge skoleåret med tanke på årstimetall og fag- og timefordeling. Slike tilbud har dermed også en større fleksibilitet med tanke på inntak i løpet av skoleåret.

Den nye integreringsloven av 2021, ga fylkeskommunen et større ansvar for det regionale integreringsarbeidet, blant annet for opplæringen i norsk og samfunnskunnskap for deltagere som går fulltid i videregående opplæring etter § 30: «Tilbudet skal gis så snart som mulig og senest innen tre måneder etter folkeregistrering i kommunen eller at krav om deltagelse blir fremsatt. Fylkeskommunens ansvar inntrer ved oppstart i videregående opplæring.»