Kostnader i barnehagene 2023
Kostnadsveksten i barnehagene i 2023 var størst i de kommunale barnehagene, sammenlignet med året før. Det er lite som tyder på at tilpasning til lovkravet om å organisere barnehagen som selvstendig rettssubjekt har hatt en vesentlig økonomisk effekt.
Årlige rapporter
Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for dokumentasjon og analyse av tilstanden i barnehagesektoren. Serien med årlige rapporter om kostnader i barnehagene utgjør en del av denne dokumentasjonen. Telemarksforsking har stått for utarbeidelsen av disse rapportene fra og med regnskapsåret 2010. Inneværende oppdrag løper fra 2023-2026, og består av to deler:
- Analyse av kostnader i barnehagene
- Beregning av nasjonale satser
Her finner du en oversikt over rapportene for kostnader i barnehage samt nasjonale satser
Hovedfunn
- De totale kostnadene til barnehager var på nesten 69,7 milliarder kroner i 2023.
- Kostnadsveksten var størst i de kommunale barnehagene, sammenlignet med året før.
- Det er lite grunnlag for å knytte vesentlig økonomiske effekter direkte til tilpasning til lovkravet om selvstendig rettssubjekt.
Totale kostnader på nesten 69,7 milliarder i 2023
Totale kostnader til barnehager i 2023 beløper seg til nær 69,7 mrd. kr, fordelt på 39,5 mrd. til kommunale barnehager og 30,1 mrd. til private barnehager.
Kostnadene i private, ordinære barnehager var 14,6 % lavere enn i tilsvarende kommunale barnehager i 2023, ut fra ordinær drift. Inkluderes kostnadene til særskilt tilrettelegging er kostnadsforskjellen 22,1 %. Personalkostnader, og særlig pensjon, forklarer det meste av kostnadsforskjellen mellom private og kommunale barnehager.
Størst kostnadsvekst i kommunale barnehager
Fra 2022 til 2023 økte kostnad pr. plass i private barnehager med 6,7 % i ordinære barnehager og 7,4 % i familiebarnehager. Dette er kostnader utenom særskilt tilrettelegging. Blant kommunale barnehager var kostnadsøkningen 9,7 %. Prisveksten i kommunal sektor i samme periode har blitt anslått til 4,3 %, så målt mot denne er det en realvekst i kostnadene både for kommunale og private barnehager.
Lite grunnlag for å knytte vesentlig økonomisk effekt til lovkrav om selvstendig rettssubjekt
I juni 2022 vedtok Stortinget lovendringer som ga større åpenhet om pengebruken i private barnehager. Hver enkelt privat barnehage skal som hovedregel være et selvstendig rettssubjekt som må levere fullstendig regnskap.
I temakapittelet ser Telemarkforsking nærmere på de private ordinære barnehagene som har måttet omorganisere seg for å imøtekomme det nye kravet om selvstendig rettssubjekt. Det er lite som tyder på at omorganiseringen har hatt vesentlig betydning for barnehagenes kostnadsnivå og lønnsomhet i 2023.