Evalueringen av fagfornyelsen – EDUCATE

Lite endring etter innføring av algoritmisk tenkning og programmering i matematikkfaget

Lærerne er usikre på hvordan de skal forstå begrepet algoritmisk tenkning, og mener de har begrenset kompetanse i programmering. Innføringen av disse begrepene i læreplanen har så langt gitt få endringer i klasserommet.

Hovedfunn

  1. Lærerne har ulike oppfatninger av hva algoritmisk tenkning innebærer
  2. Programmering blir ofte undervist som separat tema i matematikkfaget
  3. Ingen tydelig progresjon i undervisningen fra trinn til trinn

    Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)

Lærerne har ulike oppfatninger av hva algoritmisk tenkning innebærer

Lærerne sier at de er usikre på hvordan de skal forstå begrepet algoritmisk tenkning, og hvordan de skal undervise om det. Mange lærere forbinder begrepet kun med programmering. Innføringen av algoritmisk tenkning som begrep i læreplanen, har derfor hatt begrenset påvirkning på undervisningspraksisen.

Forskerne observerte undervisning i algoritmisk tenkning i omtrent halvparten av matematikktimene på 8. trinn, 10. trinn og vg1. Elevene jobbet da ofte med problemløsningsoppgaver, mønstre og figurtall, og brukte arbeidsmåter som utforsking og utprøving.

Programmering blir ofte undervist som separat tema i matematikkfaget

Programmering utgjorde kun mellom tre og syv prosent av undervisningstiden i matematikkfaget på 8. trinn, 10. trinn og vg1. Når lærerne underviste i programmering, var det vanlig at elevene fulgte ferdige, digitale instruksjoner. Forskerne observerte at elevene arbeidet med variabler og vilkår, men ikke med løkker og funksjoner, som også er en del av læreplanmålene.

Lærerne er positive til at programmering er med i læreplanen, men sier selv at de mangler nødvendig kompetanse og trygghet. De underviser derfor ofte om programmering som et separat tema, uten tydelig kobling til resten av matematikkfaget. Forskerne anbefaler kompetanseheving for lærerne, og tettere kobling mellom programmering og matematikk.

Ingen tydelig progresjon i undervisningen fra trinn til trinn

Forskerne finner ingen tydelig progresjon i undervisningen av algoritmisk tenkning og programmering. De ser at elevene ofte møter lignende oppgaver og innhold på 8. trinn, 10. trinn og vg1. Det gjelder for eksempel samme type figurtalloppgaver og grunnleggende programmeringskonsepter.

Lærerne er usikre på hva elevene skal kunne på ulike trinn. Ifølge forskerne, skyldes dette både at læreplanene er relativt nye, og at lærernes forståelse av begrepene varierer. Forskerne anbefaler derfor tydeligere retningslinjer, og bedre veiledning for progresjonen mellom trinnene.