Delrapport
Bedre samarbeid mellom skole og hjem
Utdanningsdirektoratet har satt i gang prosjekter i Nordland, Troms og Finnmark for å skape bedre samarbeid mellom skole og hjem. Rokkansenteret evaluerer prosjektene og har levert sin første delrapport.
Rapportserie
Se også sluttrapporten Hjem–skole-samarbeid for et godt læringsmiljø
Skal øke elevenes motivasjon og innsats
Prosjektene er en del av den femårige satsingen Bedre læringsmiljø, som skal bidra til et godt og inkluderende læringsmiljø for elevene. Bedre samarbeid mellom hjem og skole er at av fem ledd i læringsmiljøsatsingen. Målet for prosjektene er å finne ut hvordan foreldre kan være med og øke elevenes motivasjon og innsats.
Det er også et mål å finne eksempler på hvordan bedre samarbeid mellom skole og hjem kan forebygge mobbing. Rapporten fra Rokkansenteret bygger på intervju med skoleeiere, skoleledere og lærere ved seks caseskoler.
Skolene ønsker mer engasjement fra foreldrene
Skolene forteller at det har blitt viktigere med et godt samarbeid med foreldre og at de ønsker økt foreldreengasjement. Flere på skolene påpeker at foreldrene krever stadig mer av skolene. For mange skoler er det derfor viktig å avklare roller og definere hva skolen er ansvarlig for og hva foreldrene er ansvarlig for.
Stort mangfold i prosjektene
Forskerne finner at skolene har lagt planer for et bredt mangfold av ideer og intensjoner for å forbedre samarbeidet med foreldrene. Det er store variasjoner mellom skolene i hvor langt de har kommet i å konkretisere tiltakene.
Skolene i undersøkelsen har vært mer oppmerksomme mot tiltak som kan øke læringsutbytte og i mindre grad sett på tiltak for å forhindre mobbing. De som ble intervjuet var entydig positive til et tettere hjem-skole-samarbeid. Ingen problematiserte at hjemmene har ulike forutsetninger for å følge opp elevene og møte det økende kravet fra skolen. Alle var også enige om at hjem-skole-prosjektene måtte være godt forankret i skolene og hos lærerne for å bli fulgt opp.