Casestudie om kildearbeid i historie
Casen viser at lærerens veiledning er avgjørende for elevenes læringsutbytte når det arbeides med bruk av kilder og ideologiforståelse i historiefaget på vg3.
I denne casen følges to lærere og deres klasser, med til sammen 48 elever på påbygg vg3 i historie i en periode på fire uker våren 2014. Klasserommene var likt utstyrt både med interaktiv tavle og vanlig tavle, og alle elevene hadde egen bærbar PC. Tema for undervisningsperioden er mellomkrigstiden, med fokus på kildekritikk og ideologiforståelse.
Ark & App er et forskningsprosjekt om valg og bruk av læremidler ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Foreliggende rapport tar for seg 1 av de 12 casene i prosjektet. Tre overordnede spørsmål ligger til grunn for analysene i caserapporten:
- Hvordan benyttes læremidlene i undervisningsopplegget?
- Hvilken funksjon har bruken av læremidlene i interaksjonen mellom lærer og elever?
- Hvordan bidrar bruk av læremidlene til engasjement og læring hos elever?
Læreboka er trygg, men vanskelig
Erfaringene fra casen viser at elevene i begge klasser fant det svært utfordrende å forstå og komme i gang med den individuelle skriveoppgaven. Analysene viser hvordan lærerne, på ulike måter, støtter elevene i denne prosessen og hvilken funksjon læringsressursene hadde, primært læreboka og internett. Elevene uttrykker at de har et ambivalent forhold til læreboka − de synes den er vanskelig. Selv om mange elever opplever læreboka som «trygg», framstår den også som krevende å lese og tettpakket i sin framstillingsform.
Strever med å søke opp kilder
I arbeidet med internett strever mange elever med å søke opp kilder som egner seg til den oppgaven de har fått. I møte med den enorme informasjonstilgangen på internett kommer elevene til kort på grunn av manglende kunnskap om temaene. De vet ikke hva de skal søke etter (hvordan de skal formulere søkene), og de strever med å finne fram og velge ut innhold.
Lærerens veiledning er avgjørende
Veiledningen lærerne gir elevene er avgjørende for framdriften i elevenes arbeid. Lærerne veksler mellom å gi elevene støtte til forståelsen av faginnholdet og å gi støtte ved å dele opp oppgaven i mindre, håndterbare enheter. De fleste veiledningene dreier seg om utvelgelse av innhold og fortolkning av kilder. I disse samtalene hjelper lærerne elevene med den bakgrunnskunnskapen de trenger for å kunne tolke kildene, og de stiller kunnskapsorienterte spørsmål for å få elevene til å reflektere over den historiske kilden de arbeider med.
Lærerne dirigerer ikke, men gir støtte
Relevant utvelgelse og anvendelse av informasjon forutsetter kunnskap. Den kunnskapen elevene trenger for faglig utvelgelse og forståelse av kildene, er det primært læreren som besitter. Analysene viser hvordan lærerne i veiledningssamtalene søker å gi elevene nok støtte til at de kommer videre med arbeidet sitt, samtidig som de unngår å være for dirigerende eller å ta over, og på den måten gjøre arbeidet for elevene.