Casestudie om bruk av læremidler i engelsk 8. trinn
Læreboka sto sentralt, men har ikke den samme styrende funksjon som er beskrevet i tidligere studier. Det viser denne casestudien om bruk av læremidler knyttet til engelskundervisning om sjangeren fantasy på 8. trinn.
Ark & App er et forskningsprosjekt om valg og bruk av læremidler ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Foreliggende rapport tar for seg 1 av de 12 casene i prosjektet.
Tre overordnede spørsmål ligger til grunn for analysene i caserapporten:
- Hvordan benyttes læremidlene i undervisningsopplegget?
- Hvilken funksjon har bruken av læremidlene i interaksjonen mellom lærer og elever?
- Hvordan bidrar bruk av læremidlene til engasjement og læring hos elever?
Undervisningopplegget i denne casen
Denne caserapporten undersøker et undervisningsopplegg der hovedtema var sjangeren fantasy. Elevene skulle i perioden skrive en egen fantasy-historie. Elevene skulle også holde en muntlig presentasjon av hver sin skjønnlitterære bok. Læreboka og lærernes egenutviklede læringsressurser (kopierte ark) var de viktigste læremidlene i dette undervisningsforløpet.
Læreboka sentral, men den styrer ikke
Læreboka sto sentralt i undervisningen, men den har ikke lenger den samme styrende funksjon som beskrevet i tidligere studier. Læreboka har status som et utgangspunkt for videre utvikling av oppgaver og aktiviteter. Digitale læringsressurser blir brukt i liten grad. PC benyttes kun av elevene når de fører inn fantasy-historien som de tidligere har skrevet for hånd. Lærerne benytter PowerPoint-presentasjoner til faglige introduksjoner for hele klassen. Elevene og lærerne er ikke eksponert for mer åpne og interaktive læringsmiljø i denne undervisningsperioden.
Lite naturlig bruk av engelsk i timen
Erfaringene fra engelskcasen ser ut til å bekrefte at interaksjonene i klasserommet er endret i den forstand at læreren ikke lenger snakker så lenge og så mye av gangen. Undervisningen som er observert, ledes av lærere som sikrer arbeidsro og sørger for at elevene arbeider med oppgavene de er satt til å løse. Individuelt arbeid er den mest brukte arbeidsformen og det skiftes ofte mellom aktiviteter. Elevene er godt forberedt, deltar aktivt i timene og det faglige nivået kan karakteriseres som høyt. Samtidig viser analysen at naturlig bruk av språk, slik som i elevsamarbeid, er lite vektlagt. Dette medfører at elevene ikke snakker så mye engelsk i timene.