Eksamen med tilgang til internett

Våren 2013 fikk elever ved 35 skoler bruke internett til eksamen i fire fag. En evaluering gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet konkluderer med at forsøket har vært vellykket.

Den praktiske gjennomføringen av eksamen foregikk uten problemer. Elever og lærere som deltok i forsøket er i det store og hele positive til eksamen med tilgang til internett. Dette er hovedkonklusjonene fra Rambøll Management Consulting som har evaluert forsøket.

Om forsøket

Forsøk med eksamen med tilgang til internett ble gjennomført første gang våren 2012 i fagene reiseliv og språk og internasjonal engelsk. Våren 2013 ble forsøket videreført og utvidet med fagene rettslære 2 og medie- og informasjonskunnskap 2. Elevene hadde tilgang til internett, men fikk ikke kommunisere med hverandre.

Forberedelse til eksamen med tilgang til internett

Elevene er gjort kjent med hvilke kriterier de vurderes etter og har fått opplæring i bruk av internett i fagene som inngår i forsøket. De har fått informasjon om konsekvenser av plagiat og fusk. Bruk av kilder, kildehenvisning og kildekritikk har vært lagt stor vekt på under forberedelsene til eksamen.

Gjennomføring av eksamen med internett

Skolene har valgt forskjellige løsninger for å kontrollere elevenes bruk av internett under eksamen. Noen har overvåket ved hjelp av tekniske løsninger, mens andre har brukt manuell overvåking ved bruk av eksamensvakter.

Blant elevene ved forsøksskolene oppgir 75 prosent at de har benyttet internett under eksamen. I den grad elevene har benyttet seg av tilgangen til internett, har det stort sett dreid seg om å innhente og/eller dobbeltsjekke faktainformasjon. De har i mindre grad bearbeidet informasjon de har funnet. I 2012 oppga 84 prosent at de benyttet internett under eksamen. Nedgangen kan skyldes at elevene i rettslære 2 i større grad bruker læreboka og egne notater som hjelpemidler. Dette faget var ikke med i forsøket i 2012.

Nytte og tilfredshet med bruk av internett

Litt over halvparten av elevene ved forsøksskolene synes at tilgang til internett gir bedre muligheter til å vise hva de kan under eksamen. Dette har ikke endret seg fra 2012 til 2013. Blant lærerne finner vi derimot en betydelig endring. I 2012 var 32 prosent av lærerne ved forsøksskolene delvis eller helt enig i at eksamen med internett var en god ordning i faget. I 2013 har denne andelen økt til 73 prosent. Lærerne er altså mer positive til ordningen etter at de har prøvd den ut.

Elevene som benyttet Internett på eksamen oppgir økt informasjonstilgang, muligheten til å dobbeltsjekke informasjon, økt trygghetsfølelse i eksamenssituasjonen og mindre behov for å bruke tid på forberedelsesdagen som grunner til at internett er nyttig. Elever som hadde tilgang til internett men som ikke mener det er nyttig, begrunner dette med at de brukte internett lite og kunne klart seg uten.

Rettslære 2 skiller seg fra de tre andre fagene når elever og lærere vurderer nytten av internett på eksamen. Både lærere og elever i faget er mindre positive til ordningen enn lærere og elever i de tre andre fagene. En forklaring på at rettslære 2 skiller seg fra de andre fagene kan være at internett brukes mindre i opplæringen i dette faget enn i de tre andre fagene. Lovsamling er et vanlig hjelpemiddel i rettslære 2 og mange av elevene bruker lovsamling i papirversjon og ikke lovdata på internett.

Resultater og implikasjoner med bruk av internett på eksamen

Det kan tyde på at tilgang til internett på eksamen i et fag har betydning for opplæringen i forkant, og at det har ført til økt vektlegging av kildehenvisning og kildebruk.

Eksamensformen gir verken faglig sterke eller faglig svake elever et særlig fortrinn. Det er i liten grad forskjell mellom resultatene til elever som har hatt tilgang til internett på eksamen og elever som ikke har hatt det. Lærerne ved forsøksskolene mener likevel at eksamensformen i større grad gir faglig sterke elever gode muligheter til å vise sin kompetanse. Elevenes egen vurdering av nytten av internett indikerer derimot at det ikke er noen forskjell mellom faglig sterke og faglig svake elever. Flertallet av sensorene opplever at det er vanskelig å se forskjell på besvarelser fra elever som har hatt tilgang til Internett og elever som ikke har hatt tilgang til internett.

Utdanningsdirektoratet vil utvide forsøket i 2014

Utdanningsdirektoratet mener funnene er interessante og vil utvide forsøket i 2014. Skolene som deltok i forsøket våren 2013 inviteres til å fortsette å delta i forsøket, og i tillegg vil alle fylkeskommuner få delta med ytterligere én til to skoler. Våren 2014 vil forsøket utvides med tre fag og inkludere:

  • internasjonal engelsk
  • reiseliv og språk 2
  • rettslære
  • medie- og informasjonskunnskap
  • politikk og menneskerettigheter
  • samfunnsfaglig engelsk
  • kommunikasjon og kultur

 

Rapportserie