Eksamen med tilgang til Internett
Våren 2012 fikk elever ved 15 skoler for første gang bruke Internett til eksamen. En evaluering gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet konkluderer med at forsøket har vært vellykket.
Den praktiske gjennomføringen av eksamen har foregått uten særlige utfordringer, og elevene er positive til å bruke Internett som hjelpemiddel. Lærerne og sensorene er delt i sitt syn på bruk av internett på eksamen. Dette er hovedkonklusjonene fra Rambøll Management Consulting som har evaluert forsøket.
Om forsøket
Våren 2012 ble det gjennomført forsøk med Internett til eksamen i Reiseliv og språk og Internasjonal engelsk på studieforberedende studieretning. Elevene hadde tilgang til Internett, men fikk ikke kommunisere med hverandre.
Forberedelse til eksamen med bruk av Internett
Skolene har forberedt elevene til eksamen ved å informere om forsøket og ved å gjennomføre en heldagsprøve med tilgang til Internett. De har også arbeidet med temaer som fusk, plagiat og kildekritikk.
Gjennomføring av eksamen med internett
Skolene har valgt forskjellige løsninger for å kontrollere elevenes bruk av Internett under eksamen. Noen har overvåket ved hjelp av tekniske løsninger, mens andre har brukt manuell overvåking ved bruk av eksamensvakter. Flere skoler etterspør sentrale retningslinjer på dette området.
Blant elevene ved forsøksskolene oppgir 84 prosent at de har benyttet Internett under eksamen. Mange av disse elevene brukte imidlertid Internett i relativt begrenset grad. I den grad elevene har benyttet seg av tilgangen til Internett, har det stort sett dreid seg om å innhente og/eller dobbeltsjekke faktainformasjon.
Nytte og tilfredshet med bruk av Internett
Litt over halvparten av elevene ved forsøksskolene synes at tilgang til Internett gir bedre muligheter til å vise hva de kan enn ved eksamen uten tilgang til Internett. Samtidig er 20 prosent av elevene helt eller delvis uenige i at tilgang til Internett representerer et slikt fortrinn.
Mange elever synes det var nyttig å ha Internett tilgjengelig, fordi det ga mulighet til å finne og sjekke faktaopplysninger, få innspill til formuleringer og språkbruk, og ved at det ga en trygghetsfølelse. Noen elever påpeker at grunnlaget for å drøfte og reflektere blir større når Internett er tilgjengelig, selv om elevenes mulighet til å vise sin kompetanse på dette feltet ikke påvirkes direkte. Flere av elevene synes det var vanskelig å finne gode kilder og at de brukte mye tid på å søke, og lete etter relevant informasjon.
Elever som har fått god opplæring i kildekritikk mener tilgang til Internett gir bedre muligheter til å vise hva de kan enn eksamen uten internettilgang.
Resultater og implikasjoner ved bruk av Internett på eksamen
Både lærere og sensorer ga uttrykk for at eksamen med tilgang til Internett ville gi faglig sterke elever bedre muligheter enn faglig svake elever. Evalueringen underbygger ikke disse antakelsene.
Elevene med standpunktkarakterer 2 og 3 har fått bedre karakterer til eksamen med tilgang til Internett, mens elever med standpunktkarakterer 4, 5 og 6 derimot har fått lavere. Dette mønsteret er det samme på referanseskolene og i den nasjonale karakterstatistikken, noe om indikerer at tilgang til Internett i seg selv ikke er en særskilt fordel eller ulempe for bestemte elevgrupper.
Evalueringen viser at tilgang til Internett ikke synes å ha påvirket på elevenes muligheter til å få vist sin kompetanse verken i positiv eller negativ retning.
De fagene som er valgt ut i forsøket synes å være godt egnet for denne eksamensformen. Forskerne mener det er grunn til å stille spørsmål om gjennomføring i stor skala ville ha vært like vellykket.
Utdanningsdirektoratet vil utvide forsøket i 2013
Utdanningsdirektoratet mener funnene er interessante og vil utvide forsøket i 2013. Skolene som deltok i forsøket våren 2012 inviteres til å fortsette å delta i forsøket, og i tillegg vil alle fylkeskommuner få delta med ytterligere én til to skoler. Våren 2013 vil forsøket utvides med to fag og inkludere:
- Internasjonal engelsk
- Reiseliv og språk 2
- Rettslære
- Medie- og informasjonskunnskap