Elevundersøkelsen 2007 – en analyse av resultatene

Nedenfor er noen av hovedfunnene i analysen stikkordsmessig presentert.

  • De fleste elevene trives godt på skolen.
  • Få elever har ikke noen venner på skolen.
  • Elevene i grunnskolen sier oftere enn elevene i den videregående skolen at de gjør leksene sine og prioriterer skolearbeidet.
  • I overkant av halvparten av elevene sier at de har lærere som gir dem lyst til å jobbe med fagene i mange eller alle/de fleste fagene.
  • 43 prosent opplever at oppgavene på skolen er verken lette eller vanskelige.
  • Elever i grunnskolen opplever noe oftere at oppgavene på skolen er lette enn
    elevene i videregående skole.
  • Tavleundervisning/høre på læreren snakke er den klart mest utbredte undervisningsformen i skolen.
  • Elevene oppgir å være mest fornøyde med arbeidsformen i kroppsøving og
    kunst og håndverk.
  • 37 prosent av elevene sier at de vet hva de skal lære i alle eller de fleste fagene.
  • Nær 40 prosent sier at de opplevde at læreren gir støtte og faglig hjelp når de trenger det i alle eller de fleste fagene.
  • Flere enn halvparten av elevene har snakket med læreren om hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene i mange eller alle /de fleste fag.
  • Den mest utbredte vurderingsformen i skolen er skriftlige prøver, mens mapper er den som benyttes minst hyppig.
  • Kroppsøving er det faget hvor flest elever oppnår de sterkeste karakterene.
  • Den høyeste andelen av elever som oppnår de laveste karakterene finner vi i
    faget matematikk. Nær 20 prosent av elevene sier at de får karakteren 1-2 i dette faget.
  • Jenter oppgir noe bedre karakterer enn gutter i norsk hovedmål skriftlig, samfunnsfag, engelsk skriftlig samt kunst og håndverk.
  • 60 prosent synes undervisningen er tilpasset deres nivå i mange eller de fleste/alle fag.
  • Andelen som oppgir at de mobbes flere ganger i uken er 3 prosent.
  • Noe flere gutter enn jenter oppgir at de blir mobbet av andre elever på skolen.
  • 10 prosent oppgir at de forstyrrer andre elever i klassen når de arbeider.
  • 30 prosent sier at de ofte eller alltid blir forstyrret av andre elever som lager bråk og uro i arbeidsøktene.
  • 23 prosent sier at lærerne av og til kommer presis til timene, mens nær 3 prosent oppgir at lærerne aldri kommer presis.
  • Skolebygget, garderobe og dusj, toaletter samt temperaturen og luften i klasserommene er de områdene utmerker seg som den delen av det fysiske læringsmiljøet som elevene er minst fornøyd med.
  • Følelse av medbestemmelse over det faglige arbeidet er viktig for elevenes interesse for skolearbeid og deres innsats.
  • Tilpassing av undervisningen har stor motiverende verdi for elevene.
  • Det finner sted ingen klare tendenser til endringer i resultater fra 2005 til 2007.
  • Det er områder hvor resultatene kan tyde på en ikke-ønskelig utvikling mellom 2005 og 2007. Dette gjelder især i forhold til utberedelsen av mobbing samt forstyrrelser mellom elever i timene. Utviklingen innenfor disse områdene bør derfor følges i årene fremover.

Elevundersøkelsen