Elevundersøkelsen 2008 – en analyse av resultatene

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Oxford Research analysert resultatene fra Elevundersøkelsen våren 2008. Her finner du en oversikt over hovedfunn og en beskrivelse av årets analyse. Analysen viser ingen signifikante endringer fra 2007 til 2008.

En tidligere publisert analyse av elevenes opplevelse av mobbing konkluderer med at skolen ikke har greid å redusere omfanget av mobbing.

Til årets analyse av Elevundersøkelsen har Oxford Research utviklet en rekke nye indikatorer. De nye indikatorene kommer i tillegg til indikatorene som allerede presenteres i Skoleporten.

I innledningen blir hensikten med og gjennomføring av Elevundersøkelsen gjennomgått, og du finner en en stikkordsmessig oppsummering av noen av de viktigste funnene. I kapittel 2 er det en presentasjon av datamaterialet, mens i kapittel 3 er en analyse av læringsmiljøet i skolen. I kapittel 4 og kapittel 5 fremstilles resultatene av enkeltspørsmål. Kapittel 4 gjennomgår spørsmålene som inngår i Skoleportens indikatorer.

I kapittel 3 blir det presentert elleve nye indekser som består av fra to til seks spørsmål. Fem av indeksene er uttrykk for hvordan elevene beskriver eget læringsmiljø. Tre av indeksene er uttrykk for elevenes opplevelse av eget læringsmiljø. De tre siste viser indre motivasjon, innsats, og selvregulerte ferdigheter. I tillegg til disse elleve nye indeksene ble fem enkeltspørsmål hvor elevene beskriver eget læringsmiljø tatt i bruk.

Hovedfunn

Analysen viser stor variasjon i elevenes beskrivelse av læringsmiljøet. Spesielt stor variasjon fant de for følgende indikatorer:

  • tilbakemelding
  • veiledning
  • medbestemmelse 
  • ro og orden

I tillegg var det stor variasjon på enkeltspørsmålene tilpassing og hjelp og støtte. Resultatene tyder på at det er store variasjoner i læringsmiljøet på skolene.

På ungdomsskoletrinnet og i videregående opplæring sier elevene at arbeidene deres blir hyppig vurdert. De opplever liten grad av medbestemmelse. Et klart flertall av elevene rapporterer at de bruker PC i arbeidet på skolen.

Som forventet fant forskerne en positiv sammenheng mellom indre motivasjon, innsats og bruk av selvregulerende ferdigheter. Det ble også avdekket en positiv sammenheng mellom elevenes motivasjon og innsats på den ene siden, og kunnskap om mål, tilhørighet og vurdering av læreren.

Elevenes opplevelse av læringsmiljøet (kunnskap om mål, følelse av tilhørighet, vurdering av lærer, motivasjon) var i størst grad knyttet til i hvilken grad elevene fikk veiledning om hvordan de kan forbedre seg, i hvilken grad elevene føler at undervisningen er tilpasset eget faglige nivå, opplevelsen av å få individuell hjelp og støtte når de trenger det, bruk av arbeidsplaner og medbestemmelse knyttet til vurdering, læringsmål, arbeidsplaner og arbeidsformer.

Som annen forskning på feltet viser analysen at læreren er meget sentral for elevens motivasjon og innsats på skolen. Forholdet mellom elev og lærer er først og fremst avhengig av om læreren klarer å tilpasse undervisningen og gi eleven individuell hjelp og støtte i arbeidet.

Elevundersøkelsen er en nettbasert undersøkelse der elever i grunnskolen og videregående opplæring har fått mulighet til å vurdere sitt eget læringsmiljø. Undersøkelsen er obligatorisk ved 7. og 10. trinn i grunnskolen og for elever på videregående trinn 1 i videregående opplæring. For øvrige trinn er undersøkelsen frivillig.

Oxford Research har i samarbeid med professor Einar M. Skaalvik ved Pedagogisk Institutt, NTNU, gjennomført denne analysen av resultatene fra Elevundersøkelsen våren 2008. Analysen er basert på svarene fra elever fra 5. trinn til videregående kurs II i den videregående opplæringen.

Elevundersøkelsen