Evalueringsrapport ”Mobilisering til Kunnskapsløftet – fra ord til handling”
Skoler og skoleeiere som deltar i programmet ”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” utvikler gode skoleutviklingsprosjekter etter at de har fått veiledning i søkeprosessen og støtte lokalt. Dette viser en evalueringsrapport som Rambøll Management har gjort for Utdanningsdirektoratet.
Rapporten konkluderer med at et viktig suksesskriterium for å utforme gode skoleutviklingsprosjekter er at deltakende skoler får oppfølging og støtte lokalt. Analysen viser at engasjerte og sterke skoleeiere i større grad får gjennomslag for sine søknader. Tonivåkommuner har færre ressurser og mangler koordinerende ledd som kan bidra i søkerprosessen. Disse kommunene får i mindre grad gjennomslag.
Rapporten har interesse utover programmet, ved at den sier noe om effekten av sentrale myndigheters veiledning for å skape skoleutvikling lokalt.
”Kunnskapsløftet – fra ord til handling” er en statlig satsing som skal sette flere skoler i stand til å forbedre læring og læringsmiljø for elever og lærlinger og for barn i barnehager. Programmet gir bl.a. støtte til utviklings- og spredningsprosjekter som styrker sektorens evne til å vurdere egne resultater og gjennomføre helhetlige endringsprosjekter i tråd med målene i Kunnskapsløftet. Om lag 270 skoler og 40 barnehager deltar i programmet. Programmet har hatt et budsjett på 155 mill. kroner i perioden 2006-2008.
Rambøll Management fikk i 2007 i oppdrag å gjennomføre en evaluering som har hatt som mål å identifisere suksesskriterier og barrierer for å få innvilget søknad om prosjektmidler i programmet. Samtidig evalueres veiledningstiltak i det nasjonale skoleutviklingsprogrammet, med fokus på tiltakenes betydning for skoleeiere og skolers satsing på skoleutvikling.
Evalueringen er gjennomført i perioden desember 2007 – mai 2008.