Delrapport 2
Fornøyde med rektorutdanningen
Deltakerne på den nasjonale rektorutdanningen er svært fornøyde med tilbudet. De forteller at studiet har god pedagogisk kvalitet og at det er relevant for arbeidet som skoleleder.
Undersøkelsen fra NIFU og NTNU Samfunnsforskning viser også at det er stor variasjon i hvordan de ulike tilbyderne av rektorutdanningen har organisert studieprogrammene.
Deltakerne er svært fornøyde med opplæringstilbudet
Deltakernes er generelt sett svært positive uavhengig av hvilket programtilbud de går på. En viktig årsak til de positive tilbakemeldingene er at rektorutdanningen samsvarer med deltakernes forventinger til utdanningen. Rektorutdanningen har også vært et etterlengtet tilbud og skolelederne ser på det nasjonale tilbudet som en anerkjennelse av skolelederrollen fra nasjonalt hold. Undersøkelsen viser at rektorutdanningen er en viktig møteplass som dekker skoleledernes behov for støtte og nettverk.
Ferdighetstrening og pedagogisk ledelse som felles satsingsområder
Selv om programtilbyderne organiserer rektorutdanningen på ulike måter, viser undersøkelsen at tilbyderne tar hensyn til hovedføringene som Utdanningsdirektoratet la til grunn for opprettelsen av rektorutdanningen. Ferdighetstrening og varierte læringsformer har for eksempel fått stor plass i alle programtilbudene. Dette var områder som Utdanningsdirektoratet mente var nødvendige i rektorutdanningen. I tillegg har alle tilbyderne valgt ”pedagogisk ledelse” som prioritert satsingsområde.
Ulik organisering av rektorutdanningen hos programtilbyderne
Det er til dels stor variasjon i hvordan de ulike tilbyderne av rektorutdanningen har designet og organisert studieprogrammene sine. Programmene er ulike når det gjelder pedagogiske forhold som innhold, læringsformer, arbeidskrav og vurdering. Det er også store variasjoner i pensumomfang, antall samlinger og antall samlingsdøgn.
Undersøkelsen tyder på at institusjonelle kjennetegn og tidligere erfaringer med lederutdanning langt på vei forklarer forskjellene mellom tilbyderne. Programtilbyderne har ulike tradisjoner, ulik kompetanse og ulike erfaring med lederopplæring. Disse forholdene har formet institusjonenes pedagogiske intensjoner med rektorutdanningen.
Rapportserie
Dette er den andre av fire rapporter fra NIFU, som i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning evaluerer den norske rektorutdanningen fra 2010 til 2014. Se også: