Fornøyde med videreutdanningstilbudet
Lærerne som deltar i det statlige videreutdanningstilbudet er svært fornøyde med det pedagogiske innholdet og organiseringen av tilbudet. Dette viser en ny undersøkelse som Oxford Research og Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet har gjort for Utdanningsdirektoratet.
Lærerne reflekterer mer over hvordan de underviser
Lærerne som har gjennomført videreutdanningen i regi av ”Kompetanse for kvalitet” synes at de har fått et godt utgangspunkt for refleksjon over egen praksis og at utdanningen har gitt dem nye faglige innfallsvinkler. Mange mener også at studiet har bidratt til at de har forbedret undervisningen og at de har tatt i bruk flere undervisningsmetoder. Flere mener også at elevene deres sitter igjen med et større faglig utbytte, som en følge av at de har endret undervisningspraksis.
Økt kompetanse i undervisningsfag
Undersøkelsen viser at lærerne opplever at videreutdanningen har styrket deres faglige kompetanse i undervisningsfagene. Lærerne mener blant annet at de har fått økt kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisningen, bedre kjennskap til forskjellige undervisningsmetoder, bedre analytisk kompetanse og kompetanse med hensyn til grunnleggende ferdigheter.
Rapporten inngår i evalueringen av Kompetanse for kvalitet – strategi for videreutdanning av lærere. Kompetanse for Kvalitet er et praksisrettet tilbud hvor lærere kan søke om å ta videreutdanning ved universitet og høgskoler rundt om i landet. De fleste studiene gir 30 studiepoeng og gjennomføres over ett studieår. Kostnadene fordeles mellom staten og skoleeier.
Om deltakerundersøkelsen for lærere
Serien handler om læreres opplevelse av å ta videreutdanning innenfor Kompetanse for kvalitet. Dette har vi undersøkt årlig siden 2011.
Se oversikt over alle rapportene for lærere og for barnehageansatte