Forsøk med internett på eksamen

Våren 2014 fikk elever ved 54 skoler bruke internett på eksamen i utvalgte fag. Elever og lærere som deltok i forsøket, er i det store og hele positive til eksamen med tilgang til Internett. 

Forsøket avsluttes i 2015 og sluttrapport fra evalueringen av forsøket vil foreligge høsten 2015. Sluttrapporten vil se på utviklingen og sammenfatte resultatene for de fire årene forsøket har pågått. Denne delrapporten presenterer resultatene for 2014.

Om forsøket

Rambøll har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en evaluering av forsøk med tilgang til internett på eksamen. Dette ble gjennomført første gang våren 2012 og er siden videreført og utvidet. Skolene som er med i forsøket, er aktive brukere av IKT i opplæringen og har selv meldt sin interesse for å delta. Forsøket innebærer at elevene har tilgang til Internett, men de har ikke lov å bruke internett til å kommunisere med andre under eksamen. Elevene som deltar i forsøket får samme eksamensoppgave som elevene som ikke deltar.

Positive holdninger

Evalueringen viser at holdningene til Internett på eksamen har blitt mer positive for hvert år. Særlig har lærernes holdninger blitt mer positive. Evalueringen viser videre at gjennomføringen av eksamen med tilgang til Internett, ikke innebærer flere tekniske eller praktiske problemer enn en ordinær eksamensavvikling. Det er få indikasjoner på at det er stort omfang av fusk og plagiat under eksamen.

Økt tilgang til informasjon

Lærerne ved forsøksskolene bruker i større grad enn lærerne ved referanseskolene Internett i undervisningen. Disse lærerne gjennomfører prøver og heldagsprøver hvor elevene har tilgang til Internett, og har fokus på kildebruk og kildekritikk i undervisningen.

9 av 10 elever som deltok i forsøket opplyser at de brukte Internett på eksamensdagen. Et fåtall av dem brukte mer enn en time på internett. Elevene oppgir økt informasjonstilgang, muligheten til å dobbeltsjekke informasjon, økt trygghetsfølelse i eksamenssituasjonen og mindre behov for å bruke tid på forberedelsesdagen som grunner til at Internett er nyttig.

Rapportserie